Řešení problémů s LTE modulem Sierra Wireless EM7345Profi

Řešení problémů s LTE modulem Sierra Wireless EM7345

Mám já to ale štěstí, po problémech s 3G modemem Ericsson F5521gw jsem doufal, že s Sierra Wireless jich ubude. Bohužel skutečnost byla jiná, konkrétně v tabletu ThinkPad 8. Tento modul pro mobilní připojení dodává Lenovo volitelně do většiny aktuálních produktů. V současné době je to asi nejuniverzálnější modul co do podpory LTE (FDD) pásem, detailní technické parametry najdete zde. Konkrétně v ČR podporuje všechna používaná LTE pásma (1, 3, 7, 20), včetně 8 (900 MHz, Vodafone).

Popis problému

Modul podporuje (pouze) univerzální rozhraní MBIM, takže již není ve Windows 8.1 potřeba speciální driver. Kvůli podpoře specifických vlastností mobilních operátorů je součástí softwarového balíčku služba, která podle operátora SIM karty nahraje po restartu (zde je to ještě složitější, pokud je SIM karta chráněna PINem, viz dále) operačního systému příslušnou verzi firmware do modulu. Pro většinu operátorů je jeden univerzální firmware, ale například pro Verizon je speciální verze. A tady je právě problém. Připomínám, že je nezávislý na operačním systému.

Výchozí verze firmware FIH7160_V1.1_MODEM_01.1349.12, kterou nabízelo Lenovo v prosinci 2014, je prakticky nefunkční. Způsobuje, že po probuzení z režimu spánku (connected standby) zařízení náhodně mizí z Device Manageru (a tím samozřejmě zmizí i mobilní připojení) a místo něho se objeví neznámé zařízení s ikonou žlutého otazníku pod názvem 1 CDC. Nebo se připojení zasekne a už nejde znovu připojit. Obnovit se dá buď restartem operačního systému nebo pokročilejší technikou odstranění neznámého zařízení v Device Manageru a opětovným rescanem. Toto se projevuje nejen v tabletech, ale i v noteboocích. Něco takového je zkrátka nepoužitelné.

Aktuální verzi firmware zjistíte buď v PC Settings / Network / Mobile broadband (Nastavení počítač / Síť / Mobilní širokopásmové připojení) nebo z příkazové řádky pomocí:

netsh mbn show capability i=*

Hledání vhodného firmware

Poté, co se vůbec přišlo na to, že problém je ve firmware, vznikla otázka, kde najít novější verzi. V té době (prosinec 2014) nabízelo Lenovo pro ThinkPad 8 pouze softwarový balíček verze 1.6.10513.4153, který obsahuje již zmíněný nefunkční firmware FIH7160_V1.1_MODEM_01.1349.12. Novější verze firmware FIH7160_V1.2_WW_01.1415.07 byla v té době dostupná pouze v softwarovém balíčku pro ThinkPad 10 tablet verze 1.11.10610.4225 a naštěstí většinu problémů opravila, lze jej použít i pro ThinkPad 8.

Koncem dubna 2015 uvolnilo Lenovo novou verzi softwarového balíčku 2.1.10640.4269, tentokráte již oficiálně jak pro ThinkPad 8 i ThinkPad 10 tablety a notebooky. Ta obsahuje i nový firmware FIH7160_V1.2_WW_01.1442.07. Zhruba po týdnu od jeho instalace jsem se však musel vrátit k předchozí verzi firmware 1415.07, protože tato nová verze znovu přinesla plno problémů. Opět se jednalo o zaseklé připojení, které nebylo možné odpojit a znovu se připojit a dokonce i zatuhnutí celého tabletu při probuzení (tento problém se s verzí 1415.07 nikdy neprojevil). Pokud používáte Lenovo System Update, doporučuji verzi 2.1.10640.4269 neinstalovat a případně zakázat.

Doporučená konfigurace

Po několika měsících provozu ThinkPad 8 tabletu mohu doporučit následující konfiguraci software (ta by měla být použitelná i pro ThinkPad 10, pro Yoga modely je to neověřeno).

  • Firmware verze FIH7160_V1.2_WW_01.1415.07, který se nachází ve starším softwarovém balíčku 1.11.10610.4225 (GTWO35WW) pro ThinkPad 10
  • Microsoft hotfix KB3036606 „Windows 8.1 mobile broadband may not auto-reconnect after it resumes from connected standby“
  • Jakmile je firmware úspěšně aktualizován, změnit u služby Firmware Updater Service nastavení spuštění z Automatic na Manual. Tím se vyřeší dočasné zmizení mobilního připojení po restartu operačního systému. K tomu poznámka, pokud máte SIM kartu chráněnou PINem, nedojde k aktualizaci firmware po restartu operačního systému, ale až při prvním připojení po zadání PINu.

Tato konfigurace stále není zcela bezproblémová. Při úplném výpadku signálu, například při jízdě vlakem v tunelu, občas dojde k zaseknutí připojení tak, že jej nelze znovu připojit a je třeba restart operačního systému (případně jen driveru, pro pokročilé uživatele). Dále občas ukazuje indikátor úrovně signálu špatnou (starou, nízkou) hodnotu, zatímco připojení funguje. Oproti problémům v ostatních dostupných verzích firmware je to ale stále pohoda. Schopnost se za jízdy přepínat bez výpadku připojení mezi 4G/3G/2G sítěmi je jinak velmi dobrá. Spotřeba při LTE připojení v connected standby režimu je necelé 1 % kapacity baterie za hodinu.

Závěr

Opět se bohužel ukázalo, že přístup k řešení těchto problémů je jak ze strany Lenova, tak Sierra Wireless naprosto tragický. Jediná pomoc jsou diskusní fóra, výměna zkušeností s experimentováním různých nastavení a verzí firmware. Nedokážu odhadnout, kolik zařízení s LTE bylo vráceno zákazníky jen proto, že výchozí verze firmware je prakticky nefunkční. Snad se z toho Lenovo pro příště už konečně poučí.

Pro technicky zdatné a zvídavé uživatele je zde web věnovaný Sierra Wireless EM7345, kde je plno různých informací a AT příkazů. Upozorňuji ale, že některé uvedené postupy mohou vést k nenávratnému umrtvení celého modulu.

  • Marek Rucki

    Práve som natrafil na tento článok a chcel by som sa opýtať či tento postup bude funkčný aj na ThinkPad w550s 20E10009MC. Včera mi prišiel tento modul a ja s nadšením som ho nainštaloval, ale bohužiaľ sa mi do teraz nepodarilo sa pripojiť na internet cez operátora Orange.

    • Petr Vones

      Vetsina uvedenych problemu se tyka problemu pri prepnuti do rezimu spanku (connected standby) a probuzeni zpet, coz je typicke pro tablety. Podivejte se jakou mate verzi firmware, pokud zacina na „FIH7160_V1.1“ tak je treba urcite aktualizovat software od Lenova. Pokud je to naopak ta nejnovejsi „FIH7160_V1.2_WW_01.1442.07“, tak ta vam v notebooku (narozdil od tabletu) asi nebude delat tolik problemu a lze s ni zacit.

      Problem s pripojenim bude jinde, je SIM karta urcite aktivovana ? Zde v zemi „specifickych“ mobilnich sluzeb to znamena, ze musite nekam zavolat (z datoveho modemu vyborna rada) nebo poslat SMS. Takze bych si nejdrive overil, ze je SIM karta opravdu aktivni. Druhy problem je spravne nastaveni APN, to je sice v databazi ve Windows, ale muze byt neaktualni a pak je treba jej nastavit rucne.

      • Marek Rucki

        Ďakujem za rozsiahlu odpoveď.

        -verziu Firmaweru mám FIH7160_V1.2_WW_01.1415.09
        -modul bol dokúpený dodatočne, Lenovo System Update neponúka žiadny update resp. dodatočný software

        -SIM karta je aktívna nakoľko toto napadlo aj mňa, tak som ju vložil do telefónu či je aktívna a internet išiel bez problémov (telefonovanie nie, ale na táto SIM karta je len na dáta takže to je v poriadku)
        -APN neviem kde nastaviť nikde som nič nenašiel mám Windows 8.1
        -Notebook SIM rozpozná, aj ukazuje v nastaveniach Orange SK a „M.2 WWAN Firmware Updater Tool tiež vidí SIM kartu

        • Petr Vones

          Na APN by se to melo zeptat po prvnim pokusu o mobilni pripojeni.

          • Marek Rucki

            Bohužiaľ tam nič meniť nejde, sú tam len dve tlačítka „kopírovať a používanie PIN kódu“.

          • Petr Vones

            Musite se pripojit, podobne jako na wifi. Takze na desktopu kliknout na ikonu Networks na liste -> (charm bar) Mobile Broadband – tam je prepinac On/Off a kdy se klikne na nazev operatora, objevi se tlacitko Connect.

          • Marek Rucki

            Connect sa neobjaví len sa prehodí tlačítko ON-OFF nič nepýta.

          • Petr Vones

            Viz obrazek, neklikat na prepinac On/Off, ale jmeno operatora.

          • Marek Rucki

            Len mňa sa v „charm bar“ nezobrazuje meno operátora :(

          • Petr Vones

            To vypada ze nema signal a nepovedlo se zaregistrovat do site operatora. Zkontrolujte zda jste pri instalaci spravne zapojil kabliky k antenam.

            Lze pak pouzit prikaz: netsh mbn show signal i=*

          • Marek Rucki

            Žiadne kábliky som k modulu nepripájal len som modul zasunul do slotu a zafixoval skrutkou. Nič viac som neurobil.

          • Petr Vones

            To pak samozrejme nemuze fungovat :-) Nekde kolem slotu kam jste modul vlozil jsou dva volne kabliky, ktere musite spravne zapojit.

          • Marek Rucki

            No tie som si všimol, ale netušil som že ich treba zapojiť k modulu :( môžte mi poradiť, ako ich správne zapojiť.

          • Petr Vones

            Je to popsane v PDF User Guide W550s ktery stahnete z webu Lenovo technicke podpory (odkaz sem nelze dat, mozna je i nekde na disku), strana 141 ‚Replacing the wireless WAN card‘.

            Pri pohledu na modul kde ty dva konektory jsou dole, patri do leveho modry kablik a cerny do praveho.

          • Marek Rucki

            Už to mám idem na to budem informovať ako to dopadlo.

          • Marek Rucki

            Hurááááááá funguje. Strávil som nad tým od včera pekný kus času, ale toto riešenie by ma nenapadlo, a týmto by som sa chcel veľmi pekne poďakovať za pomoc s mojím problémom a trpezlivosť so mnou. Ešte raz veľká vďaka a prajem veľa úspechov v práci aj osobnom živote.