ZUK: Nízkonákladová odnož, či promyšlená stylovka?

ZUK: Nízkonákladová odnož, či promyšlená stylovka?

V poslední době se v oblasti chytrých telefonů stává zvykem, že čím dál víc výrobců zakládá různé své odnože, obvykle cílící na styl, či na dosažení co nejnižší ceny při zachování kvality a obstojné výbavy.
Lenovo také nezůstává pozadu, v posledních týdnech založilo nový startup se vskutku zajímavým jménem – ZUK. Ihned si určitě říkáte, ZUK, to zní nějak zvláštně, proč by mělo Lenovo zakládat další značku, navíc ji takhle na první pohled obyčejně, až zvláštně, pojmenovat. Co bychom si měli pod tímto názvem představit? Stylový smartphone který má potenciál, nebo nízkonákladový model, který jen zalepí díry v portfoliu a bude klamat tělem?

Vezmeme to od začátku, kdy jsem zmiňoval onu zvláštnost v názvu. Musíme si uvědomit, že první, co vždy uvidíme, je pojmenování, tohle nás první uhodí do očí. Vidíte, a už se zamýšlíme nad tím, proč Lenovo vybralo ony tři písmena, která budou reprezentovat novou odnož. Podobně jako další značky s podobným úmyslem, chtějí vystoupit jiným směrem, zacílit jinam, chtějí zaujmout. Uživatelé na nové modely slyší, každé „rozčeření stojatých vod“ konkurence ve světě mobilních telefonů je vítané, protože jen díky konkurenci můžeme dostávat lepší a lepší modely. Pojďme se nyní po uvážlivém úvodu podívat blíže na první smartphone, který ponese jméno:

ZUK Z1

První nováček v nové odnoži, číslo jedna nemůže chybět. Co si první vybavíme při pohledu na nový smartphone? Prohlédneme si vzhled, zaujmou nás detaily, výstřelky, originalita. Až by se chtělo říci, že v tomto směru je nová „zet-jednička“ nudná, nevýrazná, šedá. Začínáme vskutku dobře, obyčejný název, obyčejný vzhled. Je tomu ale skutečně tak? Dneska čekáme od našeho kapesního společníka především spolehlivost, jednoduchost, účelovost. Plní tohle nový ZUK? Pojďme postupně, co vidíme jako první, když uchopíme telefon do ruky. V případě modelu Z1 tu máme jednoduchý přední panel pokrytý sklem, dále nás zaujme obdélníkové hardwarové tlačítko, které v sobě ukrývá čtečku otisků prstů. Spolu s 8Mpx přední kamerkou začíná mířit do vyšších sfér. Příjemně nás zchladí kovový rám obepínající tělo telefonu a také nezabolí zakulacené hrany, díky kterým se telefon bude jistě příjemně držet a nebude zbytečně tlačit. Rozměrný 5,5 palcový displej typu IPS slibuje při rozlišení FullHD příjemnou podívanou. Telefon disponuje rozměry 155,7 mm na výšku plus 77,3 mm na šířku, celkem bytelně působí tloušťka 8,9 mm a budeme cítit poctivý kus hardwaru i díky hmotnosti 175 gramů.  Na zádech nelezneme plastový povrch, v případě bílé varianty lesklý a hladký připomínající sklo, u šedé varianty bude imitovat vzhled kovu. Zde bych se možná bál horší ergonomie díky klouzavosti povrchu, ale to ověří až praktický test. Stříbrně orámovaná čočka hlavního 13Mpxfotoaparátu disponujícím čipem od Sony spolu s dvojitou přisvětlovací diodou by mohla slibovat kvalitní snímky. Zaujal nás první pohled? Jednoduchý, stylový, účelný. Troufnu si tvrdit, že zatím máme splněno. Nahlédněme dále, co se pod nenápadnou skořápkou ukrývá.

Vlk v rouše beránčím?

Nyní může někomu proletěl hlavou – dobře, máme tu celkem líbivý telefon, asi další kousek, kdy půjde jen o vzhled a první dojem, přičemž pod kapotou najdeme výbavu, která tento dojem velmi rychle srazí. První odlišnost náš zaujme již na rozhraní, telefon disponuje konektorem USB typu C, který se jistě v brzké době dočká masivnějšího rozšíření. Zpracovávat informace a pohánět našeho společníka má za úkol procesor Snapdragon 801, který je sice starším modelem, ale oproti novému modelu 810 se nemusíme obávat přehřívání a můžeme se spolehnout na pohodlnou práci. Pomáhat mu bude velká porce operační paměti RAM čítající 3 gigabajty, pro naše data bude připraveno vnitřní úložiště 64GB, což po obvyklých přepočtech může znamenat cca. 54GB volného místa. Zde musím zmínit první větší nedostatek, telefon nedisponuje slotem pro karty MicroSD, ale s přihlédnutím k velikosti vnitřní paměti si myslím, že cílová skupina uživatelů bude spokojena i bez něj. Vše poběží na operačním systému Android 5.1, přičemž se spekuluje o nasazení známého Cyanogen OS, které by opět mohlo posunout model do „originálnější“ oblasti. Určitě se ptáte, proč jsem záměrně vynechal zmínku o zásadní věci, o přísunu energie, která bude potřeba pro pohon tohoto elegána. Pod jeho zády je ukryta baterie o kapacitě 4000 mAh, možná i vyšší, jelikož tato hodnota nebyla zatím zcela potvrzena. Energie pro společníka budeme mít tedy víc než dost. Možná se Lenovo rozhodne i pro netradiční distribuci, kdy se bude spoléhat pouze na online prodej a nebude muset investovat velké náklady do marketingu a zajišťovat dohody s resellery. I díky této úvaze by mohla být cena tam kde je, přičemž hovoříme o celých 1799 čínských juanech, kdy po přepočtu dostaneme částku cca. 7000 v našich českých korunách.

Shrnutí

Ať už působí název ZUK jakkoliv, nelze upřít fakt, že Lenovo má našlápnuto na skutečně příjemný smartphone, kterému nic zásadního nechybí, osloví účelově zaměřené uživatele, přičemž tito se za svůj přístroj nemusí vůbec stydět, jelikož i zpracování a vnitřní výbava jsou na příkladné úrovni. Telefon má skutečně potenciál zaujmout, oslovit nové zákazníky a přinést svěží vítr v moři konkurence.

Zdroj fotografií: www.zukmobile.cc

  • Lukáš

    Promiňte, ale kdo dá 7 tisíc za neznámou značku? To, že je to nějaký pokus Lenova, nebude víc jak polovina lidí vědět. Osobně také pochybuji, že se tento kousek vůbec kdy dostane na český trh a i kdyby, tak určitě nezpůsobí „přínos svěžího větru v moři konkurence“, jak píše autor.

    Lenovo by se mělo místo pokusů o nějaké nové startupy snažit o prosazení Motoroly na více trhů, neboť Motorola nabízí mnohem zajímavější telefony.

    • Vašek Švec

      Kdo dá 7 tisíc za telefon neznámé značky? Třeba těch 1,5 milionu lidí co si koupilo OnePlus One. Že spousta lidí nebude o spojitosti ZUK a Lenova vědět souhlasím, ale pro ty jsou tady telefony s logem lenovo, které najdou v každém elektru.
      Co se Motoroly týče, je to dle mého jen otázka času a pevně věřím, že Lenovo s ní má svůj dlouhodobý plán. Jinak letošní motoroly mají být dostupné na 60 světových trzích, to mi na společnost, která se v posledních letech potácela na hranici totálního krachu a musela se stáhnout z drtivé většiny světových trhů nepřipadá málo.

    • Pavel Červenka

      Nemám problém dát i větší částku za telefon, který mě jistým způsobem zaujme a najdu pro něj využití. Všechno nějak začíná, výrobce to holt zkusí, ale myslím si, že společnost jako je Lenovo by určitě pečlivě zvážila, když jak píšete, má k dispozici i Motorolu; své možnosti.

      O imitaci skla již vím, v článku chybnou informaci opravím.

      Jak píše Vašek, o Motorole ještě určitě uslyšíme.

      • Lukáš

        Lenovo je výrobcem telefonů, které jsou spíše zaměřeny na levnější segment, Motorola obstarává levnější i drahý segment. V další značce nevidím vůbec žádný smysl.

        Na náročné uživatele zřejmě cílit nebude, pro ostatní tu máme 2 schopné značky. Ptám se tedy, proč?

        • Pavel Červenka

          Je také možné, že Lenovo má plány na různých trzích, chce zacílit konkrétněji, proto si zvolilo ještě další značku. Jak píši na konci článku, vůbec to nemusí být normálně prodejný smartphone, můžou jej distribuovat jinými způsoby, jiným marketingem… Nevidím do toho tak dobře, abych to posoudil, třeba se zmiňovaný ZUK ani nedostane do Evropy, možná tu budeme mít „stylové“ modely od Motoroly. Je to zatím ve fázi úvah, nezbývá, než počkat, jak to bude doopravdy.

    • Jiří Pitek

      Ty stejní co koupí eMachine ? Třeba.