Notebook v karavanuProfi

Notebook v karavanu

Pracuji jako programátor a občas musím (a nebo chci) pracovat i na cestách. Pro tyto účely preferuji lehké a přenosné vybavení, které má i přes své kompaktní rozměry dostatečný výkon pro moji práci. Neplánovanou dlouhodobou práci z domu jsem se rozhodl využít pro zjištění skutečné spotřeby energie při práci v obytném voze.

Základem mého vybavení je 14palcový laptop Lenovo ThinkPad X1 Carbon (6. generace) s procesorem Intel Core i7-8565U, 16 GB RAM a 512GB SSD, s Full HD displejem o maximálním jasu 400 nits.

Proč zrovna Lenovo?

Pracoval jsem již s mnoha značkami – HP, Dell, Toshiba, Asus a mnoho dalších. Lenovo ThinkPad je zatím jediný přístroj, který vydržel mé ne vždy jemné zacházení a i po několika letech vypadal dobře. Tedy neměl žádné ošoupané plasty, rozbité či uvolněné panty displeje, problémy s klávesnicí, porty, chlazením. Jedinou nevýhodu je snad cena a pak černý povrch, který je přímo magnetem na otisky a lidský pot.

Dá se to ale zvládnout a tyto nevýhody vyvažuje skvělá klávesnice a TrackPoint. I když asi zrovna tento ovládací prvek nemusí být po chuti každému. Lenovo jej má řešený snad nejlépe ze všech výrobců, co jej používají – lze ho najít i v Dellu, mělo ho i HP, jen nevím, jestli ho stále dělají.

Řada ThinkPad X1 Carbon je navíc lehká a malá. 14palcový displej s Full HD rozlišením (1 920 × 1 080 bodů) považuji za rozumný kompromis, 13-13,3″ je přeci jen o poznání menší a 15,6″ či větší je zkrátka na mne už příliš velká krabice, nepříliš vhodná pro přenášení. I tak je ale velikost displeje poněkud omezující, zvláště pokud máte v práci na stole dva QHD monitory – pak se na menší a k tomu ještě jedinou plochu zvyká špatně.

Nicméně i to jsem vyřešil, mám externí přenosný displej ThinkVision M14, připojuje se přes USB-C a komfort dvou monitorů je, zejména pro moji práci, k nezaplacení a celkově jde práce tak nějak více od ruky. Odpadá přepínání mezi okny, mohu mít viditelné minimálně dvě aplikace. Externí monitor má stejnou uhlopříčky i rozměry jako monitor laptopu – snad jediným zaznamenatelným rozdílem je šířka barevného spektra – na externím monitoru jsou barvy krapet vybledlejší. Nic výrazného, ale mírný rozdíl tam je, nejsou to zkrátka úplně totožné panely.

Tuhle sadu lze použít, jak je, ale i přes nesporné kvality klávesnice a trackpadu používám raději, pokud je to možné, externí klávesnici a myš. Ve spojení se stojánkem pak moje pracovní sestava vypadá ve voze takto:

Bez stojánku, čistě jen laptop a externí monitor, je to o fous jednodušší:

Napájení – bez měniče

Celé to napájí jediný adaptér na 12 V, který má výkon 65 W a výstup USB-C (20 V), přímo od Lenova (Lenovo 65W USB-C DC Travel Adapter 40AK0065WW). V obytce tedy není nutné používat měnič napětí (12 V na 230 V), stačí tento adaptér zapojit do běžné 12V auto zásuvky:

Adaptér lze připojit jen do externího monitoru – ten má dva USB-C konektory a oba jsou pro napájení průchozí, tedy na jednom konci vstoupí do monitoru napájecí kabel USB-C a druhým kabelem, kterým je monitor připojen k laptopu, se do laptopu dostane i napájení. A nebo se napájí přímo laptop a kabelem, kterým je připojen monitor, je tento monitor i napájen. Samozřejmě, že laptop umí napájet externí monitor i při odpojeném napájení, ze své baterie, jen výdrž se citelně zkrátí, kapacita baterie v laptopu je 51 Wh.

Co jsem měřil

Protože je teď díky koronaviru taková poklidnější doba, vyzkoušel jsem si, kolik moje sestava potřebuje elektrické energie z akumulátorů vestavby. Měl jsem plnou zapojenou plnou sestavu, tj.:

  • laptop
  • externí monitor
  • externí klávesnice a myš
  • bezdrátová sluchátka
  • telefon ve funkci hotspotu

Všechna zařízení byla před zahájením práce plně nabita. Připojení na internet bylo přes Wi-Fi, telefon Huwawei Mate 20 Pro sloužil jako hotspot. I tento telefon byl napájen výhradně z akumulátorů vestavby.

Pro zjištění odběru jsem použil vestavěný monitoring baterií, Victron BMV 712 Smart.

Co jsem naměřil

Po 3,5 hodinách nepřetržité práce, skládající se z editace kódu ve Visual Studiu 2019, občasném debugovaní a asi 1 hodiny na pracovních hovorech s kolegy přes Microsoft Teams, vycucla tahle sestava z baterií cca 8 Ah, tj. cca 2,5 Ah (30 W) za hodinu. Takže normální pracovní den znamená mínus 16 Ah z baterie.

Je mi jasné, že pro zjištění těchto parametrů jsem mohl použít jen nějaké zjednodušené počty, ale není nad to si to pěkně ověřit i v praxi – auto napájelo výhradně jen výpočetní techniku. Lednice, topeni, světla, čerpadla, ovládací pult – to vše bylo vypnuto – což při práci na cestě dost dobře nejde. Laptop byl nastaven na „better performance“ – tedy na střed svého výkonového spektra.

Závěr

Co se týče přepravy, externí klávesnici ani stojánek jsem zatím na cesty nebral, ale uvažuji o pořízení něčeho skladnějšího, neboť práce s laptopem ve stojánku a s monitorem položeným na klávesnici se mi docela zalíbila (běžně ji využívám jen při práci z domu, nikoliv na cestách) a lépe se mi s tím pracovalo v porovnání s externím monitorem položeným vedle laptopu.

Při přepravě jak laptop, tak externí monitor zabírají ve voze minimum místa a i s napájením váží něco pod 1,8 kila (laptop, monitor, zdroj).

Na trhu jsou dnes dostupné notebooky se dvěma displeji od Asusu, ale je to na úkor klávesnice a ani rozměry druhého monitoru nejsou nikterak úchvatné. řešení s externím monitorem mi přijde praktičtější (mohu použít jen laptop, na hodně práce to stačí a jako plus je tam již zmíněná výborná klávesnice a TrackPoint) a navíc i levnější. I když jsem si jen tak ze zájmu kontroloval ceny svého vybavení z roku 2019 a porovnával s cenami aktuálními, v dubnu 2020, a zdražení je poměrně citelné – a o víc, než kolik činil nárůst kurzu v posledních pár týdnech.

Napájení přes USB-C pak přináší výhody při napájení v autě – na trhu je nyní několik nabíjecích adaptérů vyžadujících jen 12 V na vstupu a další výhodou je možnost použití powerbank jako náhradního zdroje energie (pokud si berete notebook mimo auto na delší dobu). Vybraná powerbanka musí toto podporovat, nejčastěji je to uvedeno ve specifikacích jako podpora pro USB-C PD.

Článek převzat se souhlasem autora z osobního blogu.

Odpovědět

comment-avatar

Informace: Žádné osobní údaje nejsou povinné! Povinný je pouze text komentáře.