P1050417

Lenovo Legion C730 (recenze)

11. 2. 2019 | 0

Dva týdny utekly jako voda a Legion C730 budu muset vrátit. A přijde mi to líto, protože tenhle „friťák“ mi vyhovoval. Ač se jedná o plnohodnotný desktop, rozměrově i koncepčně mi skvěle vyhovoval pro přenášení mezi místnostmi a jako svůj domácí počítač bych si ho uměl velmi dobře představit. Co mi nevyhovovalo, byla konfigurace vnitřních komponent, zejména použitá slabší grafika. Ale hezky popořadě.

Základní technické údaje

Vzhledem k tomu, že prakticky všechno můžete uvnitř vyměnit (což pravděpodobně opravdu dříve či později uděláte, když kupujete stolní počítač), nebudu komponenty příliš rozebírat. Jen představím konfiguraci a následně doplním pár poznámek:

• CPU: Intel Core i5-8400
  • GPU: nVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
  • RAM: 16 GB DDR4
  • Zdroj: 550 W
  • HDD: 1 000 GB
  • SSD: 32 GB M.2

Jak vidno, srdce počítače, tedy procesor (CPU), je solidní šestijádrový i5 minulé generace. V CPU benchmarku dosahuje hodnot 11 642 bodů a jako takový reprezentuje herní počítač střední třídy. Svým výkonem vás nezklame, pár let před zadýcháním vydrží a vždycky jej můžete vyměnit za lepší.

Testovaný počítač byl předprodukční. Vlivem toho obsahuje jen základní grafickou kartu Nvidia GTX 1050Ti. V nejslabší konfiguraci počítače Legion C730 se nachází Nvidia GTX 1060 s mnohem vyšším výkonem. V České republice bude k dostání s jednou z nejvýkonnějších grafik od Nvidie – RTX 2080!

Podstatně horší je to s testovanou grafikou, jak jsem avizoval už v úvodu. Grafická karta GTX 1050 Ti příliš výkonná není a na hraní nejnovějších her na plné detaily dostačovat nebude. Nicméně na nenáročné hraní bude dostačující. Do stolního počítače se vyplatí zainvestovat alespoň do GTX 1060 a i to je na dnešní poměry jen základ. Nechci ale příliš hodnotit výbavu. Tahle sestava je pořád ještě předprodukční kus. Spíš než složení vnitřností se budu věnovat konceptu.

Konektory

Přední strana je velice jednoduchá, i když si nejsem jistý, jestli je správné říci „designově čistá“. Logo Y Legion (takový ten jakoby Mercedes) je podsvícené, jinak přitáhnou pozornost hlavně otvory větrání, které samy o sobě nemají žádnou funkci, za nimi je ještě jemná mřížka a prachový filtr. Pokud byste zepředu hledali konektory, našli byste je vlevo dole a jsou velice snadno přehlédnutelné. Konkrétně jde 3,5mm jack konektory pro připojení sluchátek a dva USB konektory.

P1050398

Přední strana je docela čistá, s logem a větracími otvory. Jen vlevo dole (!) se ukrývají jack konektory sluchátek a dvě standardní USB typu A (nálepek na boku si nevšímejte, tu se sériovým kusem nedostanete).

Zadní strana toho nabídne podstatně méně, než jsme u běžných desktopů zvyklí. Množství konektorů jasně vypovídá účelu počítače – tohle je přenosná herní mašinka, ne domácí všeuměl. Z grafiky napojíte monitor skrz HDMI, DisplayPort, nebo DVI. Pokud toužíte po klasické VGA nebo více HDMI, prostě máte smůlu. S tímhle se tady nepočítalo (na druhou stranu, tohle se dá snadno do budoucna vyřešit výměnou grafiky). Co by mohlo zamrzet více, jsou plnohodnotné vícezdířkové jacky pro zvuk (vzadu je jen jednodírkový zdvojený konektor pro sluchátka a mikrofon), LAN a šest USB typu A. Typ C bohužel chybí. A ten by tedy chybět opravdu nemusel, zvlášť když ani zepředu není. Nic jiného zde nenajdete. Prehistorické bizarnosti typu PS/2 a jiné prostě nepřipadají v úvahu. Tohle je herní počítač!

P1050397

Na zadní straně toho – ve srovnání s běžným desktopem – moc není. Horizontální lišta konektorů patří grafice, vertikální základní desce. A vpravo dole je samozřejmě přípojka do elektřiny.

Skříň dělá desktop

Kupujete-li stolní počítač neboli desktop, zřejmě se v první řadě budete psát sami sebe, jestli vybrat již postavený kousek nebo si ho postavit sami. Dát dnes dohromady PC není zas tak složité a zvládne to i začátečník. K základní desce připojíte zdroj, přiděláte procesor s větrákem, paměti a disk a hodíte to celé do krabice. Zádrhel může být snad jen ve vedení kabelů. Tedy tak jednoduché je to alespoň teoreticky. Prakticky budete čelit především problému, jaké komponenty vybrat tak, abyste z nich dostali maximum výkonu při rozumných nákladech, tedy dosažení poměru ceny a výkonu. A to už dát zabrat může, protože když to nezvládnete, zbytečně přeplatíte hodně peněz nebo vyrobíte pomalého šneka. A nebo taky obojí najednou.

Není proto nic proti ničemu koupit počítač od ověřeného výrobce. A Lenovo se svou herní řadou Legion takovým výrobcem nepochybně je. A krom toho, že vnitřní komponenty „sedí“, nese s sebou z výroby postavený stolní počítač další výhodu a tou je skříň přesně postavená na účel, nikoliv univerzální kousek. V tom se u C730 Lenovo trefilo a vyrobilo kvádr přesně navržený tak, aby nezabíral příliš mnoho místa, dal se dobře přenášet a zároveň působil elegantním dojmem. Skříň je zároveň velmi snadné otevřít bez použití nářadí a provést rychlou výměnu či úpravu jednotlivých komponent. Pro mě osobně je právě tohle daleko lepší řešení než nákup herního notebooku. S tímhle zařízením můžete cestovat (samozřejmě ne každý den a všude, to by se vám pěkně pronesl, ale třeba na dovolenou, kam jedete autem, je to úplně v pohodě), můžete ho průběžně vylepšovat a zaručeně ho neuvaříte, protože chlazení funguje skvěle. A co víc, díky vzhledu počítače, který je zcela dospělý, klidně může stát na stole v kanceláři, kam chodí vaši klienti, a neudělá vám žádnou ostudu.

P1050407

Cvak a je otevřeno. Do skříně se dostane i naprostý technický antitalent.

Upgradujeme!

Skříň se dá otevírat ze dvou boků. Pod pravý bok se dostane aktivací velkého, rudě označeného tlačítka na zadní straně, zvládne to i malé dítě. Pod tímto krytem se skrývá základní deska s grafikou, paměťmi a procesorem.

P1050404

Pravý bok se dá otevřít jen s pomocí tlačítka.

V testované konfiguraci byla, jak už jsem napsal, osazena GTX 1050 Ti (na obrázku výše ta věc s červeným krytem). To je malá a základní karta, skříň ale obsahuje prostor pro podstatně větší grafiku, jak je vidět. Rozměrově malá grafika má v této konfiguraci za sebou černý štít, který slouží k správnému vedení vzduchu a tedy chlazení, ten je ovšem vyjímatelný. Takže pokud zakoupíte sestavu se základní grafikou a časem budete chtít přezbrojit na výkonnější model, uděláte to velice snadno i bez pokročilých znalostí. Stejně snadno doplníte paměti RAM DDR4. A stejně tak snadno vyměníte M.2 SSD disk, na kterém běží operační systém a který dokáže udělat divy pro zrychlení načítání her. O něco málo složitější pak bude výměna procesoru, který je pod vlastním chladičem (to je ten mírně našišato umístěný větrák). Tyto čtyři pro zvýšení výkonu nejdůležitější komponenty jsou tedy tak snadno upradovatelné, že to zvládne i dítě.

P1050410

Levý bok po odmontování krytu.

Na odmontování levé bočnice už si budete muset poradit s dvěma šrouby. Stále to ale jde bez nářadí, protože mají dlouhé plastové koncovky a jdou odmontovat prsty. Pod nimi se skrývá přihrádka na velké 3.5 palcové disky a samozřejmě zdroj. Další disk budete chtít přidat v případě, že máte opravdu hodně her nebo budete chtít na počítači skladovat fotky či filmy, jinak základní kapacita 1 TB bude jistě stačit. Také by bylo možné uvažovat o přidání dalšího SSD disku na rychlé spouštění her. A co se výměny zdroje, k tomu se můžete dostat za situace, kdy dokoupíte opravdu hodně výkonnou grafiku. Současný zdroj by měl utáhnout minimálně GTX 1060, ale pokud budete chtít něco silnějšího nebo dokonce nové ray-tracingové RTXy, základní zdroj jistě stačit nebude.

P1050400

On/Off tlačítko, jediný čudlík na vrchu krabice.

Odpovědět