IMG 0392

Legion Y740-17 Herní notebook s RTX (recenze)

20. 5. 2019 | 0

Pokud někdo, ještě pře pár lety, pronesl slovní spojení „herní notebook“ vyvolalo to spíše reakci posměšků. Ta doba je pryč a to, že je notebook herní, neznamená pouze, že má dedikovanou grafickou kartu. Dokáže notebook fungovat jako herní zařízení na ty nejnovější hry? Dnes se podíváme na herní Legion Y740-17 s letošní NVIDIA RTX grafickou kartou a 144Hz displejem. Jak si vedl, rozeberu v následující recenzi. Dojde samozřejmě i na již zmiňovanou technologii ray tracing (RTX), kterou jsem vyzkoušel na jedné z mála her, které tuto technologii momentálně podporují – Metro Exodus.

Konfigurace:

Testovací kus nebyl lokalizovaný pro český trh a jednalo se o předprodukční model.

CPU: Intel Core i7 8750H Coffee Lake

GPU: NVIDIA GeForce RTX Max-Q 2070 8 GB

RAM: 2*16 GB DDR4

Úložiště: 256 GB SSD + 2 TB HDD

IMG 0406

Zpracování a design

Část, která se u herního stroje nezdá být tolik důležitá jako výkon. V tomto případě mě však hlavně kvalita provedení zarazila. Pro mě to byl zatím jednoznačně nejlépe provedený notebook, který jsem mohl držet v ruce. Téměř celé tělo je tvořeno z kovu, panty se zdají být bytelné a notebook tím pádem působí úplně jiným dojmem než ty, které jsou tvořeny převážně plastem.

Na druhou stranu kov přidal na váze. Notebook váží téměř 3 kg a společně s velkou nabíječkou určitě nebudou pohodlné na nošení na jednom rameni po celý den.

Ze spodní strany jsou tři gumové „válečky“. Dva z nich jsou podlouhlé a třetí vede od kraje ke kraji v zadní čísti spodní strany. Zařízení tak na rovné podložce stojí absolutně nehybně. Zadní rohy notebooku tvoří průduchy, které jsou barevně podsvícené a za nimi se samozřejmě nachází chlazení. Velký průduch se také nachází ze spodní strany, tam tvoří cca třetinu plochy. Za velkou mřížkou je také schovaný subwoofer, o němž se později také zmíním.

Klasické reproduktory se nachází z boku v přední části. Na zádech je vytlačené logo Legion, které má v sobě také svítící prvek. Displej má poněkud širší rámečky, ale při používání samotného notebooku nebyly obtěžující. Uprostřed pod ním se nachází zapínací tlačítko, ve kterém je dioda. Dioda má i svoje využití, neboť se podle toho, jak svítí dá zjistit, v jakém světelném módu je právě klávesnice.

Konektory jsou umístěny převážně zezadu, což má samozřejmě svůj účel, kabely se vám díky tomu nebudou plést při hraní pod ruce. Počítejte však s tím, že pokud máte zezadu něco připojeného, nepřitisknete notebook například až ke zdi. O samotných konektorech a jejich umístění se zmíním později.

IMG 0392

Klávesnice

Klávesnici samotnou rozvedu asi nejvíc z celého zpracování. Klávesnice má RGB LED podsvícení, které má několik módů. Svítí celá jednou barvou/ při kliknutí na klávesu se rozjede barevná vlna okolo až ke kraji klávesnice různými barvami při každém kliknutí/ vizualizace hudby – barevně pulzuje do rytmu ze středu nebo z kraje/ úplně vypnuto. Nastavit jde i intenzita, jak jasně svítí právě LEDky.

Na notebooku se nikde nenachází čtečka otisků prstů, což by na takovém zařízení určitě mohl někdo postrádat. Pod mezerníkem je touchpad, který má rozdělená tlačítka, která na sobě nemají dotykovou plochu. Touchpad lze samozřejmě rychle deaktivovat, aby se nepletl při samotném hraní.

Kovový materiál nese i nepříjemnou vlastnost, je stále chladnější než okolí. Pokud notebook zapnete a hned se chcete pustit do hraní, bude vás plocha, kde budete mít položenou ruku pěkně studit a do zahřátí PC je to bohužel celkem nepříjemné. Řešení by samozřejmě bylo v použití jiné klávesnice, kterou lze jednoduše zapojit do notebooku, poté už ovšem budete více vzdáleni od monitoru, jelikož před notebookem budete logicky muset mít klávesnici. Toto samozřejmě lze provést hlavně v domácím prostředí. Mohli byste připojit i monitor, ale rozhodně bych nepřipojoval na monitor s nižší obnovovací frekvencí než 144 Hz, tím byste přišli opravdu o hodně.

Ještě jednu výtku ke klávesnici mám. Rozložení kláves mi silně nevyhovovalo. Nejspíš to je pouze síla zvyku z klasické PC klávesnice. Na notebooku se nachází numerická část, avšak přímo pod ní jsou šipky a samotné klávesy byly jednoduše rozloženy podstatně jinak, než to obvykle bývá. Na stranách vedle klávesnice přitom ještě nějaké místo je, ale konstrukčně by bylo nejspíš složité udělat rozložení klasicky. Přes to všechno jsem dva týdny na klávesnici zvládl, ale jsem rád za návrat zpět. Při hledání dalších informací o notebooku jsem narazil na informaci, že by měla být klávesnice voděodolná, na oficiálních stránkách jsem však nebyl schopen najít potvrzení, takže pokud máte nějakou informaci, budu rádi, když se podělíte například do komentářů.

IMG 0423

Rozměrná a těžší nabíječka.

Displej, baterie, zvuk

Displej

Notebook jsem měl ve verzi 17 palců, je k dostání i ve verzi 15 palců oboje v rozlišení FullHD. Upřímně si myslím, že investice do vetší verze se vyplatí, pokud chcete hrát přímo na displeji notebooku. Mluvit o svítivosti displeje je skoro zbytečné. Když to hodně zjednoduším, ve tmě svítí. Dokáže snížit jas i na celkem příjemnou hodnotu, pokud do monitoru koukáte v noci, ve dne naopak dokáže být dost světlý. To, co je u použitého displeje to nejpodstatnější, je obnovovací frekvence. Kdo říká, že 60 Hz je dostačující, nejspíš někdy neokusil, jaké to je hrát hlavně akční, hry na silném počítači se 144 Hz monitorem. Pokud hrajete akční (nejčastěji FPS) hry, jako například PUBG, nebo CS:GO, jednoznačně oceníte vyšší obnovovací frekvenci, pokud tedy máte zařízení, které uvedené hry zvládá na více než 60 snímků za vteřinu. Jinak by vám byl 144 Hz monitor opravdu k ničemu. O využití při jednotlivých hrách bude více informací v sekci zaměřující se na výkon.

Bez-názvu

Panty dovolí ohyb o 180 stupňů

Baterie

Baterie je po slabší klávesnici další a pro mě nejspíš poslední slabinou stroje. Na hraní bez připojení na nabíječku zapomeňte, procenta baterie by vám nejspíš tikaly jako hodiny, což ovšem není tak překvapivé. Bohužel baterie nemá závratnou výdrž ani v nejúspornějším módu, a při nějaké méně náročné práci budete rádi, pokud se dostanete ke dvěma hodinám výdrže. Je to tedy spíše na upravení dokumentu ve wordu, nebo rychlé shlédnutí dílu seriálu. Což z notebooku nakonec dělá stolní počítač s pohodlnějším přenášením.

Zvuk

Je jasné, že herní notebook si asi nikdo nekoupí kvůli zvuku, ale upřímně zde mě repro soustava mile překvapila. Subwoofer ze spodní strany a dva menší repráčky na bocích v přední části byly hlasité a kvalitní. Pokud teda nemáte po ruce sluchátka, nebo jste si zapomněli doma menší přenosný reproduktor, notebook určitě odvede dobrou práci a dá vám kvalitní i hlasitý zvuk.

IMG 0403

Zadní část je lehce protáhlá, jako u starších modelů

Konektivita

Žádná zvláštnost na notebooku. Trošku mi chyběla zdířka na paměťové karty. Pokud rádi fotíte, toto by vás mohlo zajímat. Bohužel, při spojení přes WiFi spojení občas vypadávalo a jediné řešení bylo se z internetu odpojit a následně připojit. S podobným problémem se potýkalo už více produktů Lenovo. Tento problém se zde bohužel vyskytl i přes slíbenou super výkonnou síťovou kartu, která se nakonec nezdá být až tak super, pokud se tedy nejednalo o vadný kus, či špatné ovladače. Problém také mohl být dán vinou předprodukčního kusu.

Konektory v zadní části: HDMI, mini Displayport, USB 3.1 Gen 1 1x, Gen 2 1x, LAN (RJ-45), konektor pro nabíječku

Na pravé straně:  USB3.1 Gen 1 1x – Osobně jsem zde měl připojenou myš. Pro člověka s myší v levé ruce, by to mohla být menší komplikace.

Na levé straně: USB-C, 3,5mm jack – pro sluchátka/repro a mikrofon v jednom.

Bezdrátově: Bluetooth 4.1 (starší verze), WiFi s podporou přijímání signálu 5 GHz.

IMG 0411

Konektory a zadní průduchy, stejné průduchy jsou i z druhé strany rohu

Výkon

Konečně na to, co snad všechny u herních zařízení zajímá – výkon! Zařízení jsem testoval na dvou hrách, a nechal proběhnout pár benchmarků, jejichž výsledky určitě uvidíte.

Notebook se díky instalaci operačního systému na SSD spustí velmi rychle, myslím, že pokud se počítač zapínal 10 vteřin, tak přeháním. Zároveň i na SSD zbude dostatek volného místa na 2-3 oblíbené hry, pro rychlejší načítání.

O výkon se stará Intel Core i7 8750H, který byl, pokud se nepletu, součástí již starších herních zařízení od Lenovo, což však nemění nic na tom, že je to velmi výkonný procesor, vlastně jeden z nejvýkonnějších pro mobilní zařízení. S 32 GB RAM v zádech a výkonnou grafickou kartou poskytují, na notebook, velmi dobrý výkon.

Výkon je tedy také tažen poměrně novou a jednou z nejvýkonnějších grafických karet, které můžete v notebooku najít – NVIDIA GeForce RTX Max-Q 2070 8 GB. Letošní novinkou je právě funkce GeForce RTX. Velmi zjednodušeně má grafická karta čip, který pomáhá vykreslovat světlo (tím pádem i stíny) podle fyzikálních zákonů. Světlo by tak tedy mělo realističtější, odlesky věrohodné atd. Mimo výkon samotné karty se krátce zaměřím právě na technologii ray tracing.

Benchmarky

Cinebench-11.5

Cinebench 11.5

Cinebench-15-1

Cinebench 15

Superposition Benchmark v1.0 3740 1554109662

Superposition

heaven

Heaven

Výkon ve hře

Notebook jsem prověřil dvěma hrami. Vzhledem k vlastnosti ray tracing, jsem zvolil hru Metro Exodus, abych vám nabídl porovnání grafického podání s, i bez této funkce. Druhá, ne tak graficky povedená, ale určitě graficky náročná a stále špatně optimalizovaná testovaná hra byla PUBG.

Důležité je zmínit, že pokud zapnete ve hře grafické nastavení NVIDIA RTX + DLSS (umožňuje provádět operace se světlem v reálném čase), určitě vám klesnou snímky za vteřinu (FPS). Je však úbytek velký? Nabídnu vám porovnání snímku při RTX zapnutém a vypnutém.

Metro Exodus

Metro běželo na vyšším grafickém nastavení a pokud byla zaplá technologie RTX také byla nastavena na vyšší.

rt-off9

RTX vypnuté

rt-on9

RTX zapnuté

Podle snímků obrazovky lze na první pohled vidět hned několik věcí. Při RTX jsou snímky za sekundu nižší cca o 25 %. Záleží však také na scéně, ve které se nacházíte, tato scéna je méně náročná než jiné, nevykresluje se tolik prostředí, jako například v otevřeném světě. V tmavším prostředí je hra s RTX zapnutým velmi tmavá, což místy až znepříjemňuje herní zážitek, jelikož chvílemi nemusíte vidět vůbec nic. O to je však hraní pohlednější, realističtější, více atmosferické a hlavně složitější.

metro-rt-off5

RTX vypnuté

metro-rton5

RTX zapnuté

Při této scéně v otevřeném prostředí (z pohledu kamery) někde za námi vychází měsíc. Měsíc osvětluje krajinu a ta se zdá být o pár odstínů světlejší, pokud je vykreslování světla zapnuto. Opět je zde pokles FPS, ne tak markantní, jako ve scéně předcházející, zde 21 %. Celkově se mi při průchodu hrou zdálo, že při zapnutém RTX není prostředí tak ostré a umělé, jako pokud funkci vypneme. Na většině snímků se prostředí zdá až zamlžené. I to lze hezky pozorovat z druhé dvojice obrázků.

Obecně se pak FPS při zapnutém RTX pohybovaly v rozmezí cca 60-90 FPS. Při RTX vypnutém pak cca 80-120. Což jsou na novou hru na vyšší detaily moc dobrá čísla.

Při hraní samotného Metra, jsem neměl potřebu naplno využít 144 Hz monitor, ale radši jsem si dopřál hezčí grafiku, kolem těch 70-80 snímků za vteřinu. Spojení grafiky RTX, skvělé atmosféry hry a blížícího se konce celého, napínavého příběhu, mne vtáhlo do děje natolik, že jsem hru dohrával (abych nerušil zbytek domácnosti) na provizorním herním setupu na konferenčním stolku do dvou hodin ráno…  Tímto mým mini příběhem vlastně i odpovídám na jednu z otázek na začátku. Ano herní notebooky už jsou opravdu herní. Zážitek při hraní na tomto kusu je skvělý (doporučuji pořádný stůl, ne konferenční, nebudou vás bolet záda).

metro-rt-off3

RTX vypnuté

metro-rt-on3

RTX zapnuté

PUBG

O PUBG se zmíním jenom krátce, jelikož se jedná o online multiplayer hru, zde bych doporučil snížit grafické nastavení na úkor vyšších FPS, pokud využíváte displej notebooku, nebo jiný 144 Hz. Když k tomu přidáte trochu toho herního „skillu“, získáte opravdu o hodně lepší zážitek, než při 60 Hz a 60 FPS.

Při nejvyšším grafickém nastavení PUBG běželo cca 65-90 FPS, při změně na střední (s nejvyšší dohledovou vzdáleností) se potom dostanete na 110-160 FPS a hra ze hry máte mnohem lepší pocit.

Zahřívání

Poslední kapitola. Další věc, ze které jsem měl strach a další věc, která mě vcelku překvapila. Technika NVIDIA Max-Q je údajně vyvinuta pro souhru co největšího výkonu a co nejmenšího zahřívání a další slogany, kterými se snaží produkt prodat. Konec chození kolem horké kaše, notebook topí, ale nepřehřeje se.  Při vytížení jako bylo hraní, či zátěžový test FurMark, se teplota prostě nedostala nad 70 °C. Při zahřátí na cca 70 °C se naplno rozjedou trošku hlučnější větráky a teplotu opět srazí níž, což je vidět na křivce grafu v obrázku níže. Chlazení je tedy kvalitní a díky velkým průduchům jednoduše funguje. Vše je samozřejmě bráno na pevné podložce, pokud s notebookem hupsnete do peřin, protože se například u Metra budete bát, mohl by nastat problém. Když je notebook hodně ohřátý a spustí větráky naplno, vcelku hučí, ale pokud máte sluchátka, ani to nezaregistrujete.

furmark-15min-1

FurMark – 15 minut

Odpovědět