Lenovo Yoga 530-14: konvertibl s AMD Ryzen (recenze)

1. 10. 2018 | 0

Slušné zpracování, nízká hmotnost, otočná obrazovka a komponenty AMD. Jaká je Lenovo Yoga 530-14?

Konstrukce, design, zpracování

Lenovo Yoga 530-14 je typický zástupce oblíbených 14palcových notebooků s konvertibilní konstrukcí. Testovaný model přímo navazuje na jednotný designový jazyk předchozích modelů, který se vyznačuje jednoduchými liniemi, širokým využitím hliníku a někdy také poměrně neobvyklými barvami. Žádné módní extravagance nová Yoga nepřináší, naopak. Decentní vzhled se neztratí jak doma, tak v kanceláři.

Víko obrazovky je vyrobeno z polykarbonátu a skelných vláken. Z pohledu recenzenta by takový povrch mohl být odolnější proti běžnému poškrábání, ani při silnějším škrábání nehtem se na povrchu neobjevily žádné stopy. Grafitově černé matné víko přerušuje pouze lesklé logo Yoga. Obrazovka působí jednotlitým dojmem, nesetkal jsem se žádným vrzáním. Při mírném zatlačení na zadní stranu víka dochází k vlnění barev na obrazovce, Yoga 530-14 tedy není notebookem do náročných podmínek.

Rámeček klávesnice i spodní vana jsou ze stejného materiálu jako víko (tedy polykarbonát a skelná vlákna). Podotýkám, že pokud bych se nepodíval do specifikace výrobce, řekl bych, že prostor okolo klávesnice hliníkový. Slícování dílů je velmi dobré. Z mých celkových dojmů bych řekl, že denní nošení nebude notebooku činit žádné potíže.

Mechanismus pantů obrazovky je plynulý a přesný, displej lze pohodlně nastavit do libovolné pozice. Konstrukce pantů samozřejmě dovoluje překlopit obrazovku až úplně dozadu o 360°. K vlastnímu otevírání notebooku bych smínil snad jen to, že kvůli absenci jakéhokoliv výřezu v základně se víko obtížněji otevírá.

Řečí čísel má notebook rozměry 328 mm x 229 mm x 17.6 mm. Kompaktní pocit z celého zařízení doplňuje hmotnost 1,7 kg.

Přístup ke komponentům je možný po vyšroubování deseti šroubků na spodní straně, budete ale potřebovat šroubovák torx T5. Kryt drží i několik plastových zoubků, jejich vycvaknutí chce trochu citu, abyste některý z nich nevylomili.

Klávesnice, touchpad

Šestiřadá ostrůvková klávesnice má velká tlačítka s jasně oddělenými mezerami. Psaní na ní mi nečinilo potíže, někomu ale může trochu vadit velmi nízký zdvih jednotlivých kláves (odhadem něco kolem 2 mm). Psaní na klávesnici je poměrně tiché, některé dražší modely mohou tichý mechanismus jen závidět. Horní řada kláves slouží ve výchozím stavu k ovládání multimediálních funkcí, toto nastavení lze změnit v biosu či v aplikaci Lenovo Vantage. Horní řada kláves je slitá do jednoho bloku, hmatová orientace v klávesových zkratkách (typicky alt+F4 či F5) je tak poměrně náročná. Klávesy pro pohyb v dokumentech (Home, End, Page Up/Down) jsou soustředěny na kurzorové klávesy v kombinaci s Fn.

Klávesnice je v závislosti na konfiguraci notebooku podsvícená, a to ve dvou stupních intenzity. Světlo skze klávesy je příjemně tlumené, LED diody svítí přímo do očí až v případě, že na notebook koukáte z velkého úhlu. Podsvícení je rovnoměrné, žádné nedostatky jsem ani v tomto směru nepozoroval.

Rozměrný touchpad je mírně zapuštěný, díky čemuž nedochází k sjetí prstu na okolní plochu. Touchpad má dle specifikace výrobce mylarový povrch, je hladký a bříško prstu po něm klouže bez jakékoliv námahy. Samozřejmostí je podpora gest a více prstů najednou. Reakce kurzoru na pohyb prstu je blesková, touchpad je přesný a není problém s ním déle pracovat. Integrované tlačítko v touchpadu lze zmáčknout zhruba od poloviny plochy touchpadu dolů. Mechanika klade prstu trochu odpor, vlastní stisk je poměrně hlučný a zní plastově.

Displej

Testovaný model má 14palcovou obrazovku s full HD rozlišením a technologií IPS. Tímto displejem jsou vybaveny všechny konfigurace na našem trhu, díky čemuž je český spotřebitel ochráněn před případným nákupem levnější varianty s TN panelem o HD rozlišení. IPS obrazovka má výborné pozorovací úhly, panel je ale podivně zkalibrovaný a má zvláštní barevné podání. Vyvážení barev si můžete doladit ve Windows v programu Správa barev (v mém případě jsem snížil o 5 bodů hodnoty červené a zelené barvy), pořád to ale není ono.

Podsvícení má maximální svítivost 250 nitů. Intenzita podsvícení bohatě dostačuje k jakékoliv práci v interiéru za světla i tmy, na používání notebooku venku za jasného světla ale zapomeňte. V průběhu testování jsem zaregistroval zvláštní problikávání podsvícení (obrazovka se jednou za čas na zlomek vteřiny zabarvila mírně do žluta). Věřím, že tento jev souvisí s neodladěnými ovladači.

Obraz trochu kazí nerovnoměrné podsvícení v levém spodním okraji obrazovky. Za jakékoliv běžné práce je tento „screen bleeding“ zcela nepoznatelný, jedinou výjimkou je sledování filmu, kdy je svetlejší místo patrné v černých pruzích při horní a spodní straně obrazovky. Prosvítání podsvícení se liší kus od kusu.
Displej je plně dotykový, rozpozná až 10 prstů najednou. V některých konfiguracích k notebooku dostanete i stylus Lenovo Active Pen 2 s praktickým plastovým držáčkem do USB slotu. Dotykové pero přijde vhod při nutnosti přesnější práce (např. kreslení poznámek při dělání poznámek). Displej nemá přítlakovou vrstvu.

Komponenty, výkon

Testovaný notebook je vybavený neobvyklým procesorem. Čtyřjádrový procesor střední třídy AMD Ryzen 5 2500U (generace Raven Ridge) má základní takt 2.0 GHz, maximálně se umí přetaktovat až na 3.6 GHz. Řečí těchto jinak nepodstatných čísel ale dovede v očích spotřebitelů směle konkurovat dražším modelům s procesorem Intel Core i5, což trhu nijak neuškodí. Procesor umí technologii SMT, což je obdoba intelovského označení Hyper Threading. Chová se tedy tak, jako kdyby měl osm jader místo čtyř. Procesor je nízkonapěťový, celkový výkon nepřesáhne 15W. Čip je vyráběn 14nm procesem, čímž AMD stáhlo náskok Intelu.

Operační paměť má hodnotu 16 GB (moduly DDR4-2400), což je maximální možná kapacita, se kterou umí základní deska pracovat. Pokud byste narazili na konfiguraci s menší kapacitou RAM, je možné ji rozšířit. Celkem jsou připravené dva paměťové sloty. Operační paměť umí pracovat v režimu Dual Channel, což do určité míry zvyšuje výkon integrované grafické karty.

Integrovaná grafická karta AMD Radeon Vega 8 je součástí procesoru. Oproti svému přímému rivalovi Intel UHD Graphics 620 je trochu výkonnější, zároveň však také o něco žravější. Grafické kartě navíc trochu nahrává dvojice modulů operační paměti v režimu Dual Channel, což zpravidla zvyšuje její základní výkon asi o 25 %.

Úložištěm je NVMe SSD disk s kapacitou 512 GB. Ten bude většině uživatelů velikostně bohatě postačovat.

Konektory, připojitelnost

• Levý bok: nabíjecí konektor, HDMI 1.4b, USB 3.1 (trvale napájené pro nabíjení externích zařízení), USB 3.1 type-C, 3.5mm audio jack
  • Pravý bok: zámek kensington, USB 3.1, čtečka paměťových karet 4v1, tlačítko Novo (pro přístup do biosu)
  • Další: Wi-Fi (Realtek 8822BE), Bluetooth 4.1

Rozložení konektorů dává smysl: HDMI, USB type-C či audio konektor jsou šikovně umístěné na levém boku, kde většině uživatelům nebudou překážet (praváci prominou). Na pravém boku tak nalezneme chytře čtečku paměťových karet. Ta se do čtečky sice nevejde celá, nepřekáží ale na stole při práci s myší. Tlačítko Novo je možné stisknout kancelářskou sponkou (podobně jako vysouvání rámečku SIM karet ve smartphonech) a slouží pro přístup do Recovery módu, popř. biosu. 4G modul žádná konfigurace Yogy 530-14 nemá.

Reproduktory, mikrofon, webkamera, čtečka otisku prstu

Dvojice 2W reproduktorů se nachází v předních rozích základny, zvuk je orientovaný směrem „do stolu“. Zvuk „vylepšuje“ rozšíření Dolby Audio, nic to ale nemění na faktu, že vyluzovaný zvuk je z nouze ctnost. Kvalita zvuku je snad dostatečná na sledování seriálu, poslech hudby ale trhá uši, nepomůže ani ekvalizér s různými možnostmi nastavení v aplikaci Dolby Audio. Maximální hlasitost je poměrně vysoká, je ale otázkou, jak moc je to důležité. Něco mi říká, že audio jack na levém boku notebooku bude o dost využívanější.

Mikrofony se nachází standardně po obou stranách webkamery. Jejich kvalita je dobrá.
Webkamera má rozlišení 1280×720 pixelů, kvalita obrazu je silně závislá na kvalitě osvětlení. Barevné podání není příliš věrné, kamera má tendence zaznamenávat obraz v kontrastnějších barvách než jsou ve skutečnosti.

Čtečka otisku prstu se nachází klasicky vpravo dole pod klávesnicí. Je mírně zapuštěná, takže o se o ni omylem nebudete otírat dlaní.

Chlazení, provozní teploty

Dvojice ventilátorů fouká vzduch do šterbiny mezi obrazovkou a základnou. Při normálním provozu nejsou větráčky vůbec slyšet, jsou zcela tiché a slyšitelné jen tehdy, když k nim přiložíte ucho. Větráčky se více spouštějí pouze nárazově (např. při spuštění počítače), po poklesu vytížení procesoru či grafické karty se rychle vrací do výchozích otáček. Svou roli ale může sehrát i třeba volba webového prohlížeče (během přehrávání seriálu ve Firefoxu se větráčky točily neustále, a to nevalné kvalitě 360p navzdory). V nejvyšších otáčkách už jsou ventilátory dost slyšet, naštěstí mají snesitelný zvukový projev. Nijak nevrčí či nehvízdají, je slyšet pouze vydechovaný vzduch. Díky tomu si ucho na jejich projev docela rychle zvykne, a např. při zmíněném přehrávání seriálu ve Firefoxu neruší.

V běžném provozu notebook hřeje převážně v horní části klávesnice (v místech, kde se nachází ventilátory). Spodní část základny (pod klávesnicí) zůstává chladná, nesálá z ní teplo. To je příjemné a zvyšuje to uživatelský komfort.

V zátěžovém testu teploty komponent nepřesáhly 73 °C (CPU i GPU), v běžném provozu se pohybovaly nad 45 °C. Pevný disk se nedostal nad 46 °C.

Baterie, napájení

Vestavěná baterie má kapacitu 45 Wh. V uživatelském testu (psaní ve Wordu, práce s webovým prohlížečem a zhruba poloviční intenzitou podsvícení obrazovky) se reálná výdrž pohybovala okolo 4 hodin. Vše ale záleží na tom, co budete na notebooku dělat. Stačí menší konstantní zatížení a baterie začne doslova ubývat před očima. Lze se tedy přiblížit i k 5,5 hodinám skutečné výdrže (vypnutá Wi-Fi, Word) či notebook vybít za něco více než tři hodiny (aktivní práce s internetem). Výdrž se ale nejspíš zlepší s dalšími aktualizacemi ovladačů.

Odpovědět