Recenze: Lenovo Legion Y910

12. 3. 2018 | 0

Legion Y910 byl poslední dva týdny mým společníkem pro volný čas a zábavu, takže můžu napsat o tom, jak ho hodnotím. Hrát na notebooku pro mě byla velká změna, protože dosud jsem k tomu účelu vždy používal klasické stolní PC, podobné zařízení jsem nikdy dříve nezkoušel. A už na úvod můžu říct, že i když jsem Legion Y910 balil do krabice směr Lenovo s těžkým srdcem, za svůj desktop ho chtít měnit v dohledné nebudu. Je to totiž specifický stroj, který není pro každého.

Pojem „herní notebook“ není v případě Y910 jen marketingovou vějičkou na kupce. Tahle mašina má opravdu pořádnou porci výkonu, díky které se nemusíte při hraní omezovat.

Výkon a parametry

Začnu upřímnou chválou. Slovní spojení „herní notebook“ jsem donedávna chápal jako vynález marketérů snažících se prodat notebook s určitým omezeným potenciálem rozjet na malé detaily nějaké starší hry. Legion Y910 si ale na herní stroj nehraje, opravdu jím je. Osazený procesorem Intel Core i7-6820 i při TDP 45W předvádí slušný výkon, při němž v PassMarku dosáhl hodnoty 9152 bodů. Jedná se přitom o procesor šesté generace (v nejnovějších Legionech Lenovo samozřejmě používá aktuální procesory osmé generace Coffee Lake). Testovaný Legion je dále osazený stále skvělou grafikou nVidia GTX 1070. To je grafika těsně pod vrcholem toho nejlepšího, co se dá na hraní dnes koupit (tedy hned za GTX 1080 a inovovanou GTX 1070ti) a při současných cenách grafik poháněných bitcoinovou horečkou její ceny v nejzákladnější verzi startují na 12000Kč. Herním nadšencům ji jistě nemusím představovat, ale přece jen dodám, že její výkony získaly 11091 bodů v Passmarku a 18140 bodů ve Futuremarku. S nepříliš velkou nadsázkou můžu říci, že toto je notebook, na kterém se i dnes stále ještě vyplatí těžit kryptoměny. Ale u CPU a GPU ohromující míry Legionu nekončí. Například paměť obsahuje celých 64 GB RAM a vaše data se mohou roztahovat po gigabajtovém disku. Neuvěřitelná jsou i úložiště: Disk 0 i Disk 1 mají kapacitu po 1TB. Když jsem viděl jejich kapacitu napoprvé, usoudil jsem, že jde o dva HDD. Omyl. První je RAID tvořený dvěma SSD o kapacitě 512 GB, druhý je terabajtové SSD. Slovy klasika: Dámy a pánové, nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to v notebooku?

Ve 3Dmarku sestava získala 5125 bodů

Na notebook slušné, že?

Odvrácenou stranou výkonného notebooku jsou jednoznačně jeho rozměry a hmotnost. Mluvíme o 17″ provedení, takže je hned zkraje jasné, že nepůjde o žádnou hračku do baťůžku, ale je potřeba říct, že také váží 4,6 kg. Počítejte tedy, že s nezbytným napájecím adaptérem je to pět kilo váhy. Bavit se v souvislosti s Legionem Y910 o mobilitě je tedy hodně nadsazené. Navíc baterie dlouho nevydrží (při hraní na nejnižší výkon i jas obrazovky mi přežil bez napájení cca hodinu) a vybitou baterii navíc nemůžete vyměnit za jinou, protože je vestavěná. Pokud byste chtěli takový notebook tahat do vlaku nebo nedejbože do letadla, asi byste si hraní moc neužili. Přenositelnost tak oceníte spíše v možnosti přesunu mezi pracovním stolem a gaučem a čas od času mezi domovem a delší cestou. Nedovedu si ale představit, že by se s ním někdo chtěl tahat den co den.

Ohromující výbava má potom ještě jedno negativum a tím je cena. Jak již bylo zmíněno, tento model je už starší a byl v prodeji nahrazen novějšími, ale svého času se cena tohoto kusu pohybovala kolem šedesáti tisíc korun včetně DPH. Většinu z nás s běžnými příjmy by v přenášení notebooku kromě jeho hmotnosti limitovalo i tíživé vědomí, že v batohu taháme – ve srovnáním s tím, jaký desktop bychom za dané peníze mohli mít – hodně drahé zařízení.

Víko displaye zdobí výrazné logo Legionu, které v zapnutém stavu rudě září.

Displej

Displej má rozlišení FHD, tj. 1080p. Dnes už na špičkových strojích vídáme i obrazovky s větším množstvím pixelů, nicméně vzhledem k výpočetním požadavkům na výkon, který zvládne všechny dnešní hry na plné detaily je v herním notebooku FHD tak akorát. Povrchová úprava displeje je bohužel lesklá, což znamená, že pod otevřeným nebem to není žádná sláva, ale v tmavší místnosti to jde. Obnovovací frekvence má své maximum na krásných 75 Hz, což je velmi slušný nadprůměr, který se hodí zejména u multiplayerových her, kdy je včasná reakce jedním z nejdůležitějších paramatrů. Pozorovací úhly jsou dobré (fotky níže), a tak pohled z boku kazí spíše odlesky než kvalita displeje. Co by ale mohlo být lepší, to jsou poměrně široké rámečky.

Pozorovací úhly jsou dobré, ale s lesklou obrazovkou každý spokojený nebude. Zahrát si něco venku na sluníčku moc dobře nepůjde.

Vzhled a materiály

Přiznávám, že co notebooků týče, nejraději mám čtrnáctipalcové nenápadné ThinkPady, takže moje hodnocení vzhledu Legionu Y910 je hodně subjektivní a předpojaté. Tenhle notebook není ani kompatní, ani decentní. Od prvního pohledu dává křiklavě na odiv, že je určený k hraní. Černorudý vzhled přitahuje pozornost a odlišuje ho od většiny tenkých naleštěných laptopů. Osobně bych si takovou věc mezi lidi – třeba do práce – určitě nevzal, protože bych si připadal poněkud dětinsky. Na druhou stranu chápu, že třeba i sportovní auta, která si lidé pořizují také jen pro zábavu, bývají vzhledově hodně výrazná a o to jejich majitelům jde. S tímhle notebookem to je stejné. Někdo bude hravý design milovat, jiný zavrhovat.

Určení ke hraní je na Y910 podřízeno vše. Notebook nemá ani možnost snadno vyměnit baterii. Na druhou stranu i integrované reproduktory na zádech poskytují solidní basy.

Vnější materiály jsou tří druhů: nejvíce zde nalezneme broušeného lakovaného hliníku, z něhož je šasi. Z hliníku jsou i děrované průduchy větrání a reproduktorů. Prostor kolem klávesnice je z černého matného plastu, z něhož je i povrch touchpadu. Zde bych měl určité výhrady, protože na tomto materiálu jsou hodně vidět otisky prstů. A nakonec je zde jakýsi měkký černý matný plast, který připomíná gumu a který najdeme kolem touchpadu pod klávesnicí, kam si odkládáme zápěstí. Na tom vidět otisky prstů nejsou, ale subjektivně mi nebyl úplně příjemný. Možná to ale byl jen nezvyk. Těžko říci.

Podpěrka na ruce je z plastu, který mi připomíná hrubou gumu. Ruce po ní nekloužou, ale dotykově jsem si na ní zvyknout nedokázal.

Vstupní zařízení

Prostoru pod klávesnicí dominuje velký touchpad. Ten je – v souladu s přístupu k polohovacím zařízením Lenova z posledních let – velice jednoduchý, i když toho hodně umí jako třeba gesta, scrollování, atd. Kolem sebe má navíc svítící rámeček, takže pokud si přejete mít ho při práci ve tmě barevně ohraničený, je možno si to nastavit. Osobně považuji touchpad za ryze nouzový typ zařízení, takže jsem z něj jinak zvlášť nadšený nebyl, i když jsem proti jeho funování neměl co namítnout. Snad mi jen bylo trochu líto, že nzde není přítomný trackpoint jako na ThinkPadu, který mi vyhovuje i v jednoduchých hrách jako je Minecraft. Pokud si budete chtít na Legionu Y910 hrát, budete stejně tak jako tak potřebovat myš (s tím ostatně počítá i Lenovo, protože jedním z chytrých herních řešení je možnost nechat touchpad spolu s tlačítkem Windows automaticky vypínat při spuštění hry).

Numerická klávesnice slouží především jako multimediální pro rychlé ovládání hlasitosti, jasu atd.

Za nejzajímavější speciální technologii použitou v Legionu považuji tlačítko boost umístěné nalevo od escapu. Při jeho aktivaci okamžitě naběhne notebook na maximální možný výkon. Tlačítko je přitom možné aktivovat i ve hře bez jakéhokoliv přepínání či jiného upravování nastavení. O tom, jak hodně zvýšení výkonu pomůže, by se nicméně dalo spekulovat. Notebook je už v základu podřízen výkonu a optimalizace pomocí Turbo boostu už tudíž velké zázraky nadělat nemůže. Ale minimálně je příjemný ten pocit, že můžete kdykoliv přiložit pod kotel. Působí to dobře.

Úplně naleva je umístěno tlačítko turbo a čtyři programovatelná tlačítka s možností maker.

Pod tlačítkem Turbo potom jsou potom umístěny čtyři tlačítka, jimž je možné přiřadit libovolný účel od nahrazení jiného tlačítka (například pokud vám při hře dělá problém rychle nahmatat písmeno M pro zobrazení mapy), přes přidělení možnosti spouštět libovolný program (prohlížeč, Spotify, offiice, …) až po programování vlastních maker. Toto umístění považuji za praktické a velice mi vyhovovalo. Chci však ještě dodat, že změnit účel je možné u kteréhokoliv tlačítka na klávesnici díky přiloženému softwaru, takže si můžete klávesnici uzpůsobit dokonale přesně k obrazu svému. Klávesnice navíc umožňuje přepínání mezi třemi profily. Díky tomu můžete mít jeden profil třeba na práci a web, druhý na RPG a třetí na strategie. Jednoduché a rychlé.

Printscreen: Nejen Y tlačítka, ale prakticky všechna tlačítka lze v dodaném softwaru upravovat. Ve hře se to hodí.

Díky velikosti notebooku se 17″ displejem je zde přítomna také numerická klávesnice. Ta je také uzpůsobena hernímu poslání. Po vypnutí diodou signalizovaného NumLocku se změní v multimedální klávesnici, kterou snadno a rychle můžete nastavovat úroveň jasu, hlasitosti či třeba vypínat a zapínat mikrofon. Na toto nastavení jsem si velice rychle zvykl a oceňoval jsem ho. Je příjemné, když ve hře v režimu fullscreen nemusíte hledat kombinace tlačítek pro tyto jednoduché operace.

Klávesnice obsahuje ještě jednu neobvyklou libůstku pro hráče a to tlačítko pro okamžité nahrávání. V kterémkoliv momentu ho můžete stisknout a zaznamenat si děj. Je to působivé, ale je zde zase otázka, nakolik je to v době dnešních nahrávacích a streamovacích možností reálně užitečné.

Porty jsou jen po stránách. Jsou zde celkem 4 USB typu A, dělené jack konektory pro sluchátka i mikrofon, LAN rj45, HDMI, DisplayPort a jedno USB typu C například pro dobíjení telefonů. Nechybí obligátní čtečka SD karet, nabíjecí port a port pro zámek Kensington.

Notebook má hned čtyři USB typu A, která se velice hodí, protože hrát se vám bude lépe s připojenou klávesnicí, myší a možná i headsetem s integrovanou zvukovou kartou. Pro běžný provoz se tedy nebudete muset zbytečně tahat s huby. Poslední USB je typu C, které Vám pomůže rychle dobíjet telefon či jiná mobilní zařízení.

K externímu monitoru se můžete připojit buď pomocí HDMI nebo DisplayPortu. Celkově se dá říci, že portová výbava je solidní, ale rozhodně ne přehnaná.

Technologie

Pokud hrajete online hry, víte, jak důležité je připojení a jeho odezva a že ani nejlepší připojení nikdy není dost dobré. Za tím účelem vyvinulo Lenovo technologii zvanou Killer, která umí zkombinovat připojení po kabelu a zároveň i WiFi (přičemž bezdrát má navíc jak obvyklé pásmo 2,4GHz, tak i 5GHz). Výsledkem je nejlepší možné připojení, jaké aktuální podmínky umožňují.

Za pochvalu dále stojí i zvuk. Ten je silný a díky vestavenému subwooferu má i překvapivě solidní basy. Na notebook tedy Legion předvádí poměrně působivou hudební produkci. Samozřejmě jde ale pořád o prostor, takže opravdu dobré externí reproduktory nepředčí. O to snad ale ani nejde: hráči nakonec asi stejně nejvíce ocení zvuk ze sluchátek.

Klávesnice notebooku Y910 je kapitolou sama pro sebe. Je mechanická chickletová, má pohodlné rozměry a vzhledem k rozměrům notebooku má i velké prostory pro odložení rukou. Používá se obecně dobře, ale přesto trpí jedním neduhem, který mě příšerně vytáčel, a tím je hlasitost. Je neuvěřitelně hlučná. A tím myslím, že každičké jedno tlačítko kliká srovnatelně hlasitě jako tlačítko myši. Je to prostě otravné. Jistě, pokud máte na hlavě headset, tak vás rychlé bušení do tlačítek ve hře nijak trápit nebude. Ale pokud chcete herní notebook kvůli tomu, abyste mohli hrát v jedné místnosti, kde jsou další lidé, budete zklamaní. Pokud sdílíte místnost se svými partnery, dětmi či spolubydlícími, rozhodně nebudete nenápadní.

Podsvícení nabízí tři působivé barevné módy, které si navíc můžete upravit dle svého gusta.

Na druhou stranu s Y910 zazáříte na LAN párty. Tam vám hlasitá klávesnice přitáhne pozornost, kterou dále upoutá barevné podsvícení. Klávesnice nabízí tři módy, které rychle přepnete kombinací Fn + mezerníku. Ty si navíc můžete pomocí dodaného softwaru namapovat jak co do barev, tak i do blikání a efektů. Možností je poměrně hodně. Otázka je, nakolik jsou tyto možnosti praktické a jak často je budete využívat. Nicméně pokud máte nekonvenční touhy a láká vás nahradit s blikající klávesnicí vánoční stromeček nebo z ní udělat sofistikovanou past pro epileptiky, tu možnost tady máte. Já osobně jsem ale využil podsvícení jen příležitostně, protože mi vadily barevné odrazy na lesklé obrazovce. A když už jsem ho použil, snížil jsem jas na minimum a na všech tlačítkách nastavil nejméně agresivní žlutou barvu. Čistě bílou nastavit bohužel možné není.

Printscreen: Blokům tlačítek lze přiřazovat některé z předvolených barev. Čistě bílá mezi možnostmi chybí.

Printscreen: Tlačítkům a rámečku touchpadu a reproduktoru lze krom barev přiřazovat i proměnlivé efekty.

Co mi vadilo

Obvykle to je tak, že na přenosná zařízení používáme spíše slabší techniku, čímž zvýšíme mobilitu, a naopak výkonným notebookům dopřáváme prostor a rozměry. Herní notebook musí tedy splňovat ambivalentní požadavky na mobilitu a výkon. V důsledku musí být logicky omezeno buď jedno nebo druhé. Y910 jde cestou omezování mobility. A nemluvím teď jen o přenositelnosti, kterou jsem zmínil už výše. Řeč je i o praktičnosti používání. S notebookem většina lidí nepracuje jen za stolem, ale vezme si ho i na gauč, položí si ho do klína v křesle, lehne si k němu v posteli. A v těchto ohledech naráží Y910 na své limity. Velký těžký notebook na klínu nesedí už jen proto, že v zátěži opravdu topí. Na pracovním stole je zase nepohodlný kvůli hraně tlačící do předloktí. Pokud se k němu chcete pohodlně natáhnout, ani nemyslete na to, že byste ho položili na matraci, potřebuje průvan, hodně průvanu, a na měkkém podkladu se začne dusit. A to vše jsou věci, které ne každému budou vyhovovat. Sám jsem notebook nakonec používal téměř výhradně u pracovního stolu, připojený k externímu monitoru, klávesnici a bedýnkám. To bylo sice dobré, ale zase se tím zcela ztrácela přidaná hodnota mobility zařízení. A to je asi hlavní důvod, proč bych sám takový notebook asi nekupoval.

Tohle není dobře vyřešená věc. Škvíra mezi víkem a tělem je pastí na skřípnutí kabelu.

Pak tu byly ale další věci, které mi vadily. Například to, že baterie je fixní, takže ji nemůžete vyndat kvůli výměně nebo kvůli odlehčení při připojení na kabel. A co mi vadilo nejvíc, to je ta divná mezera mezi obrazovkou a tělem notebooku (na fotografii níže). Při otevření vznikne škvíra, která je jako dělaná na přiskřípnutí napájecího kabelu a všech dalších případných kabelů od myši přes klávesnici až po externí monitor. Používat tenhle notebook dlouhodobě, musí být jen otázkou času, než ta mezera něco žvýkne.

K negativům potom dodávám již výše zmiňovanou velkou hmotnost a hlasitou klávesnici. Legion Y910 je výjimečný notebook s výjimečnými schopnostmi, ale bohužel za cenu mnohých kompromisů.

Závěr

Na konec můžu shrnout hodnocení Legionu Y910 jako velkého herního notebooku, který jako celek rozhodně nezklame, i když má pár chyb, které je mu možné vytknout. Konstrukčně je natolik podřízený hraní, že jinou úlohu těžko zastoupí. Vzhledem ke své vysoké ceně se pravděpodobně bude jednat spíše o hračku pro dospěláka než pro dítě či studenta. Ovšem i ten, kdo si může dovolit herní počítač v této cenové kategorii, si bude jistě v první řadě klást otázku, jestli možnost občasného přenášení vyváží pohodlí velkého desktopu. Vždyť za necelých šedesát tisíc lze pořídit sestavu na špičkové úrovni včetně příslušenství. Na druhou stranu pokud patříte mezi lidi, kteří jsou často na cestách a přesto si chtějí zahrát bez kompromisů, Y910 by neměl uniknout Vaší pozornosti.

Y910 není počítač pro každého hráče, ale ti, kteří vyžadují nekompromisní výkon za podmínky alespoň omezené mobility ho jistě ocení.

Odpovědět