IdeaPad Y500: testy, hry a výkon SLI

Po pondělním představení a úvodní recenzi výkonného herního IdeaPadu Y500 dnes přinášíme slíbené výsledky syntetických testů (benchmarků) a také testy výkonu ve vybraných počítačových hrách. Ve všech případech jsme testovali jak s aktivním režimem SLI, tak pouze s jednou grafickou kartou.

 

Syntetické testy (benchmarky)

Všechty grafické testy jsme spustili s aktivním SLI i pouze na samostatné grafické kartě (pro ty, kteří uvažují o modelu jen s jednou grafikou, nebo chtějí jen porovnávat výkon s a bez SLI). Zároveň doplňuji porovnání s Y580 s jednou výkonnější grafickou kartou GTX 660M – to pokud zvažujete, který notebook pořídit. Verze ovladače nVIDIA: 310.90 (nejnovější z webu nVIDIA).

Crystal-252520Disk-252520Mark-25255B3-25255D

Samotný plotnový disk má standardní výkon, ovšem ve spojení s malou SSD pamětí dokáže inteligentní systém Diskeeper ExpressCache (jak je vidět, Lenovo již nepoužívá svou vlastní technologii RapidDrive, ale práci předalo – “outsourcovalo” – osvědčenému systému se značkou Diskeeper) významně urychlit (dle tvrzení výrobce software až 3x) provádění často opakovaných činností, jako je start operačního systému či spouštění aplikací. To mohu potvrdit, a tak se z Y500 poměrně levně stává za pomoci malého SSD a optimalizacím Windows 8 skutečně svižný společník, ač to z testu Crystal Disk Mark vidět není.

Poznámka: Zde je vidět rozdíl mezi ExpressCache a RapidDrive – RapidDrive cachoval rychleji s menším, ale v podstatě plošným zvýšením výkonu, které bylo pozorovatelné i v syntetických testech, naopak ExpressCache cachuje pomaleji, zato s vyšším izolovaným nárůstem výkonu, který se však v Crystal Disk Mark nepromítl. To však ale může být do jisté míry zapříčiněno také faktem, že dříve Lenovo používalo několikanásobně větší podpůrné mSATA SSD disky než dnes.

Windows 8 startují ze svého “vypnutého” stavu 11 sekund (nejedná se o vypnutí, blíže má k hibernaci). Studený start do Windows, tedy ze skutečně vypnutého stavu, proběhne za 20 vteřin.

2xGT650M_thumb4-25255B4-25255D

Aktivní SLI (2x GT650M)

gt650m_thumb5-25255B4-25255D

Jedna grafika (1x GT650M)

3DMark   2001SE 45474 46561
3DMark06 18584   (SM 2.0: 7969, SM 3.0: 7282, CPU: 6505) 13456   (SM 2.0: 5275, SM 3.0: 5530, CPU: 5274)
3DMark   Vantage P15459 (GPU: 12836, CPU: 39941) P10504 (GPU: 8431, CPU: 39997)
3DMark11 P3744   (Graphics: 3657, Physics: 7556, Combined: 2374) P2320   (Graphics: 2106, Physics: 7564, Combined: 1817)
PCMark   Vantage N/A,   Memories: 9772, TV and Movies N/A: , Gaming: 16226, Music: 17131,   Communications: N/A, Productivity: N/A, HDD: 17077
PCMark   7 3476
x264   Benchmark HD 3.0 1   / 2 pass: 90,03 / 34,49 FPS
Cinebench   11.5 × CPU:   1,41 / 6,33 bodů
GPU (OpenGL): 42,40 FPS

image5-25255B5-25255D

Porovnání grafického výkonu Y570, Y580 a Y500 s a bez SLI

Ač tomu syntetické testy tak docela neodpovídají, subjektivně mi výkon Y500 s aktivním režimem SLI připadal výrazně vyšší v porovnání s Y580. Samozřejmě GeForce  GTX 660M v Y580 je sama o sobě velice výkonná grafika, kterou ani dvojice níže postavených GT 650M s úplným přehledem nepřekoná, nicméně i tak sledujeme výrazný nárůst výkonu. Ten je tím víc markantní, čím náročnější aplikace/hra je, případně se zvyšujícím se rozlišení a s aktivním vyhlazováním, ostatně to uvidíme i v herních testech níže.

Co se nárůstu výkonu oproti samostatné GT 650M týče, zde sledujeme následující nárůst: 3DMark06 = 1,38x, 3DMark Vantage = 1,47x, 3DMark 11 = 1,61x. I zde se potvrzuje, že čím je hra/aplikace graficky náročnější (novější), tím více SLI pomůže: u 3DMarku 2001 došlo totiž na jedné grafice dokonce k nárůstu výkonu – aplikace je příliš málo graficky náročná, a tak než aby SLI zvýšilo výkon, spíše jej kvůli komplikacím s předáváním dat mezi grafikami snižuje.

Herní testy

1Battlefield-3-Cover9-25255B1-25255D Crysis_2_cover8-25255B1-25255D GTA_IV___Cover_DVD_by_Druteron9-25255B2-25255D jaquette-assassin-s-creed-iii-pc-cov-25255B1-25255D-25255B1-25255D Obal-252520DVD-252520--252520EU-25255B14-25255D

Herní testy jsou vždy v nativním rozlišení displeje (Full HD – 1920 x 1080 bodů) a pokud není uvedeno jinak, jsou s aktivní vertikální synchronizací (čili maximální FPS je 60). Použité grafické ovladače jsou nejnovější dostupné z webu nVIDIA: verze 310.90 – tím jsme zajistili maximální výkon a optimalizaci SLI. Všechny hry jsem zkoušel jak ve výchozím nastavení, které hra pro sestavu určila, tak ve vyšším, když to bylo možné.

2xGT650M_thumb4-25255B4-25255D

Aktivní   SLI (2x GT650M)

gt650m_thumb5-25255B4-25255D

Jedna   grafika (1x GT650M)

Assassin’s   Creed III (2012)
(nutná aktualizace ovladačů nVIDIA, jinak nefunguje SLI)
Nejvyšší   detaily + TXAA
30 FPS (25-40), cutscény 18 FPS (13-30)

Vysoké detaily
40 FPS (35-60), cutscény 35-40 FPSNejvyšší detaily + TXAA
18 FPS (15-20), cutscény 15 FPS (13-17)

Vysoké detaily
35 FPS (25-50), cutscény 35 FPS (25-40)Hitman Absolution (2012)

(funkce benchmarku ve hře)Nastavení Ultra + 4x MSAA + FXAA:

17 FPS (14-30)

Nastavení High + FXAA:

30 FPS (23-36)Nastavení Ultra + 4x MSAA + FXAA:

10 FPS (8-12)

Nastavení High + FXAA:

18 FPS (15-72)Crysis   2 (2011)
(pro DX11 nutná aktualizace 1.9 a DX11 balíček)Nastavení Extrém, DX10: běžně 33-45 FPS

Nastavení Extrém, DX11: běžně 30-40 FPSNastavení Extrém, DX10: běžně 17-26 FPS

Nastavení Extrém, DX11: běžně 15-25 FPSBattlefield   3 (2011)
(nebylo možné v režimu SLI zvýšit detaily ani aktivovat vsync – hra padá)Vyšší střední detaily: 40-75 FPSVyšší střední detaily: 25-40GTA   IV (2008)
(patch 1.0.0.7)Vše na High: 30-40 FPS s častými a dlouhými propady na cca 25 FPS

(vytížení procesoru 30-70 %, využití SLI cca 50 %)Vše na High: 25-35 FPS, občasné krátké propady k 20 FPS

O problémech s Battlefield 3 jsem již psal v předchozím článku, čili ty netřeba dále komentovat. Crysis 2 nemá s SLI sebemenší problém a z této technologie skutečně významně těží. Podobně je na tom také Hitman Absolution, který je po vypnutí MSAA vyhlazování ještě hratelný i na Ultra nastavení. Assassin’s Creed 3 umí technologii po aktualizaci ovladačů slušně využít, samozřejmě nejvíce je to znát při nastavení co nejvyšších detailů. Nicméně setkal jsem se s občasným problikáváním některých efektů a textur (např. voda).

GTA 4… Inu, optimalizace této hry nikdy nebyla dobrá a SLI toto ještě umocňuje. S aktivním SLI hra sice běží lépe, ale subjektivně bych téměř nepoznal, zda je technologie aktivní, nebo nikoliv, nehledě na to, že GTA 4 je především náročné na procesor, a tak z grafického výkonu tolik netěží, což dokazuje také využití SLI pouze zhruba na 50-60 %. Běžně u hry dochází k chvilkovým propadům výkonu v souvislosti s nahráváním dat, nicméně v režimu SLI jsou tyto propady nepochopitelně dlouhé (v řádu minut). Nemá smysl nastavovat vyšší detaily než “High”, protože pak jsou tyto propady až k 13 FPS, což je tragédie. Přínos SLI v jednotlivých hrách vidíte i na grafu níže (bral jsem obvyklé hodnoty FPS, aby bylo možné jednoduše srovnávat).

image-25255B5-25255D

Když pominu zcela neadekvátní výsledky neoptimalizovaného GTA 4, tak ve všech hrách došlo k významnému nárůstu výkonu, který obvykle dosahoval 1,6-1,8násobku výkonu jedné grafické karty.

OpenGL a SLI

opengl_logo_velke-25255B4-25255D

Přestože technologie SLI obecně podporuje akceleraci v rozhraní OpenGL (v okně jej SLI na GeForce akcelerovat neumí), na IdeaPadu Y500 se mi ji aktivovat nepodařilo žádným dostupným způsobem. Samotné grafické ovladače to skrze své profily jednotlivých aplikací vynutit nedokázaly, proto jsem přistoupil k přímočařejší metodě: aktivoval jsem SLI globálně a vynutil jej tedy vždy (proto byly skrze SLI akcelerované také dlaždice Windows 8). Bohužel ani toto nepomohlo a prozatím je tedy nutné se smířit s tím, že na IdeaPadu Y500 není možné OpenGL v režimu SLI akcelerovat (testováno na FurMarku a Counter Strike 1.6 s původními 306 i novými ovladači 310.90).

Přestože se pro drtivou většinu uživatelů nejedná o problém, protože v dnešní době narazíte už jen velmi zřídka na hru běžící v OpenGL (skoro určitě se nebude jednat o komerční hru), musel jsem na situaci upozornit. Pokud tedy – ať už z jakéhokoliv důvodu – spolupráci grafických karet skrze technologii SLI v OpenGL vyžadujete, Y500 není správná volba, alespoň ne momentálně.

Video

  • Tomáš Valenta

    Určitě by bylo zajímavé podívat se, o jak moc by SLI snižovala výkon opravdu starých her. Takový Half-Life by SLI určitě nepřijal s láskou, pokaď by ji přijal vůbec :))

    • Původně jsem takové testy dělat chtěl, ale bylo by to z podstaty úplně mimo, protože samostatná GT650M má na staré hry víc výkonu, než je třeba, a tak zapínat v takovém případě SLI je zbytečné.

      • Tomáš Valenta

        To máš pravdu. Spíš mi šlo jenom o otázku kompatibility.

        …i zde je už ale poněkud problém, a to jednak ve Win8, který určitě opět zase nevyhnutelně snižuje míru zpětné kompatibiliy, ale i v grafice, která je na takovéto staré hry zkrátka „moc nová“.

  • Connor

    uděláte test nejnovějších jako třeba crysis 3,Aliens colonial marines a Bioshock atd?.

    teda až vyjdou.

    • Pravděpodobně ne, to už notebook nebudeme mít k dispozici. Třeba se ale podělí někteří uživatelé se svými výsledky.

      • Connor

        A myslíte že bych rozjel crysis 3 na max. detaily?

        • Vzhledem k tomu, že ani Crysis 2 neběžel na maximální detaily (viz. článek), tak Crysis 3 na maximum asi určitě nepoběží. Ale nedokážu odhadnout.

          • Connor

            Ale na videu s 2 grafiky jela na plno a bez sekání.
            A jěšťe co je to OpenGL,jedná se o velký problém jak píše článek?

          • Crysis 2 jelo na nastavení „Extrém“, to není nejvyšší.

            OpenGL: http://cs.wikipedia.org/wiki/OpenGL

          • Connor

            I když dvě grafiky mají dohromady 4GB což je hodně,crysis 2 to nedá na max.detaily?Není lepší teda Y580?
            Děkuji za odkaz OpenGL

          • Connor

            Popřípadě doporučil byste mi notebook do 32000Kč,lepší než y500

          • Connor

            A budu mít při koupi y500 2 grafiky?
            Děkuji

          • Pokud koupíte verzi s dvěma grafickými kartami, tak ano.

          • Connor

            Děkuji

          • Velikost grafické paměti nemá prakticky žádný vliv na výkon grafiky. Více proužků neznamená nutně víc Adidas. Nehledě na to, že každá grafika má svou 2GB paměť pro sebe, v režimu SLI se nesčítá.

            Y500 se dvěma grafikami GT650M je výkonnější než Y580 s jednou GTX660M. To je ale opět vidět v článku.

  • patrik

    Dobrý den, mám otázku trošku mimo téma. Nemohli byste mi prosím napsat, jaký sd disk je osazen v tomto notebooku? Nějak se mi nikde nedaří přesně najít jeho specifikace. Děkuji

  • Lukas

    Dobrý den, taky mám otázku trošku mimo téma. Byl jsem četl nějaké recenze o Y500 na internetu a vím, že to má problém s touchpadem. Touchpad přestane fungovat nebo pracovat nestabilně během 1 týdnu nebo jen pár dní, nevíte jestli je to pravda? Pokud ano, jak to mohu opravit? Líbí se mi tento notebook a hodlám si ho koupit příští týden, odpovězte mi na to prosím brzy, děkuji.

    Četl jsem o tomto problému zde:

    http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/700095-y500-touchpad-issue.html

    a

    http://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/Lenovo-Ideapad-Y500-Touchpad-Not-Working/td-p/950399

    • Dobrý den, bohužel problém nemůžeme potvrdit, protože jsme se s ním nesetkali (měli jsme dva kusy Y500). Nicméně zaslechli jsme nějaké informace a podle všeho se to týká pouze modelů s touchpadem ELAN (ne Synaptics). Nelze před koupí zjistit, který touchpad v notebooku je.

    • Jan Haban

      Ano některé kusy jsou takto vadné, údajně ty které byly vyroben do 28.11.2012. Já zrovna takový zakoupil. Nyní je již 14dní v na reklamaci a uvidíme jak se k tomu prodejce postaví. (byl zakoupen v TS Bohemia). Je o tom psáno také ve forech na u prodejce czc.cz

  • Vlada

    dobrý den, chtel by se zeptat ohledne podsviceni klavesnice – jestli se da vypinat… a uvazuji tedy o koupi tohoto NB na https://www.alza.cz/lenovo-ideapad-y500-black-d388078.htm#popis …… nicmene nechapu zda tam je dvd mechanika, to chlazeni a grafika …apod …. nebo to vsechno se musi dokupovat ?? …mockrat dekuji za radu

  • misogre

    Zdravím,
    zakúpil som si tento nb v najvyssej konfiguracii a po tom ako som chcel rozdeliť disk, sa už nechcel nabootovať a vyskočilo mi svetlomodré okno „Obnovenie“ s kodom chyby a vadnym suborom „winload.efi“. Od vyroby bolo na C cca 885 GB a na D 25 GB. Cez disk managment som si chcel zmenšiť C na 200 GB a D zväčšiť na 710 GB. Viete mi poradiť čo s tým. Bohužial recovery medium som si nevytvoril, pretože nb nemá mechaniku. Vedel by mi niekto z Vás vytvoriť a poskytnúť recovery medium? Vopred dakujem

    • Dobrý den, recovery média by měl být schopen poskytnout servis za poplatek.

      Jinak – čím jste dělil disk? Recovery oddíl bohužel dohromady dát neumíme, není to úplně snadný proces.

      • misogre

        Ano to viem, že za poplatok v servise, ale chcel som sa tu dohodnúť s nejakým ochotným vlastníkom tohto laptopu, ktorý by mi ich vytvoril a poskytol. Samozrejme, že tiež za poplatok (no dúfam, že menší ako v servise). Recovery oddiel by nemal byť vymazaný. Robil som to cez disk managment a ako som spomínal, jediné zmeny sa týkali veľkosti oddielov C a D. Ak mám byť úprimný stalo sa mi to už druhýkrát. V prvom prípade som ale urobil zásadnejšiu chybu, a to, že som vymazal celý oddiel D, kde bola pravdepodobne recovery partícia. Vtedy sa mi neobjavilo ani svetlomodre okno. Teraz po druhý raz okno „Obnovenie“ beriem ako dobré znamenie :).

        • misogre

          Problém čiastočne zažehnaný. Cez externú mechaniku som preinštaloval Windows 8 a doinštaloval ovládače zo supportu Lenova. Všetko je funkčné a v podstate v takom stave, ako keby som zakúpil konfiguráciu bez mSATA. Práve ten mi ešte spôsobuje problémy. Inštalácie som prevádzal bez neho. Keď som ho dodatočne vložil do nb, opäť sa objavilo upozornenie na „Obnovenie“. Problém asi spôsobujú boot súbory na mSATA, ktoré sa snaží pri bootovaní načítať ako prvé. Je možné mSATA nejakým spôsobom dodatočne sformátovať či vymazať?

  • OtaTheNoobCZ

    Já mám Y500 ve verzi s FullHD displayem, i5 3210M a GT650M SLi. A Battlefield 3 mi jede se zapnutým SLI na max. detaily v 1920×1080 na 40fps, klidně pošlu video, může za to taktování grafických karet ?

  • Michal

    dobry den mam verziu s dvoma graafikami ale mam pocit ze ked som zo zvedavosti vytiahol druho von tak uz nejde. resp je nutne ju zapnut? Ak ano kde. Dakujem

  • Tonglik

    zdravim.pokud vam muzu doporucit vyhnete se vyrobkoum lenovo obloukem.kamarad si koupil y500 a po trech hodinách v battlefield mu zacne hra padat a v tu dobu si nezahraje vůbec nic dokud se notebook neschladia a aby toho nebylo malo tak panty displaye se zaclu uvolňovat,ted uz je notebook na aukru….No a dneska ve firme jsme dostali novy Thinkpad T530,ktery vypadaji jako cinsky hracky.dily na sebe nepasuji,jsou tam mezery,vrzaji,kvalita displaye je horsi jak na obycejnym netbooku od aceru proste hruza vůbec to nemá nic spolecnyho s pravym thinkpadem od IBM…Projde mi rukama hodne notebooku a muzu rict ze jediny poctivy kvalitni notebooky jsou DELL rada Precision a Apple Macbook,u Applu všechno funguje tak jak ma,dilensky zpracovani mu muze Lenovo jen zavidet a display ten je na mile vzdaleny od Thinkpadu.Tak za sebe muzu rict jestli chcete kvalitu tak je to jenom APPLE A DELL Precision

    • Neumím psát sry.

      no proste asi vadnej kus ne ? a když hrajete BF 3 tři hodiny bez přestávky a nemáte chladicí podložku není se čemu divit…

  • Hollyster

    Zdravím, bude recenze na y500 s grafikou 750m?

  • stuvik09

    Dobrý deň chtěl bych se zeptat, jaký program používate na FPS na obrazovce vľavo hore při hraní her tohoto modelu

  • Daniel

    Zdravím, chtěl bych se zeptat jestli se notebook příliš nezahřívá, pokud ano tak jaký jiný v této cenové kategorii zvolit? S chlazením notebooku mám špatné zkušenosti, tudíž u nového notebooku kladu důraz na chlazení.

  • Lukas

    zdravím mám Notebook Lenovo Y510P a při aktivním SLI mi hra na ultra jede na fps 5-10 nevíte čím by to mohlo být ?
    konfigurace mám.

    Procesor

    Typ procesoru Intel Core i7

    Modelové označení procesoru Intel Core i7 4702MQ

    Frekvence procesoru 2,2 GHz (2 200 MHz)

    Počet jader procesoru 4×

    Cache procesoru 6 MB

    Core Boost Frekvence 3,2 GHz (3 200 MHz)

    TDP procesoru 37 W

    Funkce procesoru Automatické přetaktování, HyperThreading, Podpora Virtualizace

    Operační systém

    Operační systém Windows 8.1

    Pevný disk

    Typ úložiště Hybridní

    Kapacita disku 1 008 GB

    Rychlost otáček HDD 5 400 ot/min

    HDD Kapacita 1 000 GB (1 000 000 MB)

    SSD Kapacita 22 GB (22 000 MB)

    Operační paměť

    Kapacita paměti 16 GB

    Typ paměti DDR3

    Frekvence paměti 1 600 MHz (1,6 GHz)

    Paměť grafické karty 2 048 MB

    Čip grafické karty 2x GDDR5 NVIDIA GeForce GT 755M

  • Lukas

    Hry ( Battlefield 3, Crysis 3, Watch Dogs)