27 milisekund mezi výhrou a prohrou – MotoGP

27 milisekund mezi výhrou a prohrou – MotoGP

Oko mrkne rychlostí 300 milisekund, to je tak rychle, že to váš mozek téměř nezaregistruje. Sezónu 2018 MotoGP zahájil Andrea Dovizioso z Ducati prvním místem, které získal s náskokem 27 milisekund – to je přibližně desetina času, za kterou se oční víčko vrátí do původní pozice. I taková chvilička vás může dělit od velké slávy ve sportu, jako je MotoGP.

Povedlo se to nejen díky nezpochybnitelnému jezdeckému umu, ale také výkonu Ducati Desmosedici GP18, což je nejnovější motocykl ze závodní řady Ducati. Na této řadě Ducati pracuje již několik desetiletí a v loňském roce se povedl obdivuhodný výkon. Dovizioso hnal kupředu své Desmosedici rychlostí až 346 kilometrů za hodinu – třikrát rychleji, než může běžet gepard.

ducat1

Zdá se, že motocykly MotoGP až vzdorují fyzikálním zákonům jejich neuvěřitelnými poměry výkonu a hmotnosti. Motocykl musí dodržovat předpisy, tedy vážit alespoň cca 157 kg, ale v jejich karbonových rámech jsou motory s objemem 1 000 kubických centimetrů s více než 250 koňskými silami.

Pro obyčejného člověka je takto rychlá jízda na podobném stroji absolutně nemyslitelná. Člověk musí nejen udržovat své tělo pevně posazené na stroji – ale jízda také vyžaduje nesmírnou fyzickou sílu – a hlavně obrovské schopnosti jezdce, udržet v těsných a prudkých zatáčkách obě kola pevně na závodním okruhu. Toto je však místo, kde se ke slovu hlásí i moderní technologie. S příchodem inteligentních technologií se motocykly proměnily do zařízení, které také sbírají velké množství dat. Ať už od naléhavosti výměny částí stroje až po přiléhavost trati. Hovoří se o čtvrté technologické revoluci.

ducati2

Ducati, dlouhodobý lídr v oblasti motocyklových inovací, si je technologického postupu vědom. Ve snaze udržet své jezdce na pódiu se podíval za hranice svého italského sídla a porozhlédl se dál. V dubnu 2018 oznámila závodní MotoGP skupina společnosti Ducati víceleté partnerství se společností Lenovo. Technologický gigant od té doby poskytl Ducati vysoce výkonné počítače a servery, které pomáhají motocyklové společnosti posunout sport MotoGP do budoucnosti – do budoucnosti, ve které jsou stroje rychlejší, elegantnější a bezpečnější.

Závodní okruh v Kataru, který byl prvním závodním okruhem v roce 2018 a vyhrál zde jezdec Ducati, má 16 zatáček. V těchto zatáčkách, musí jezdci spoléhat na odstředivou sílu, do každé z nich se naklonit tak, aby téměř dřeli loktem a kolenem o zem, jinak by se na trati neudrželi. Před polovinou 70. let by jezdec v žádném případě nezavadil o trať ani jednou z těchto částí těla (alespoň úmyslně).

ducati4

Lehkost, se kterou jezdci ducati zvládají tyto ostré zatáčky, závisí také na výpočetní síle, která podává potřebné informaci jezdci na motocyklu. Data jsou získávána ze senzorů a přenášena do notebooků Lenovo ThinkPad P1 mimo trať, aby týmy mohly poskytovat rychlou a komplexní zpětnou vazbu svým jezdcům, například jaký je optimální úhel sklonu a požadovaná rychlost do zatáčky.

Všechny parametry motocyklu jdou nadále vylepšovat, je to však těžké dělat tak, aby příliš netrpěly pneumatiky stroje.“ vysvětluje Stefano Rendina, manažer IT Ducati Corse. „Od roku 2018 naštěstí poskytuje Lenovo společnosti Ducati „nejlepší technologii na trhu“ řekla Rendina. Zaměstnanci společnosti Ducati mají povoleno používat „digitální inteligenci“, která umožňuje motocyklům dosáhnout hranic, které by byly nemožné před pár lety. „A udělali to bez ohrožení bezpečnosti jezdce což jsou největší priority pro společnost Ducati.

ducati5

Technologie takové pokroky umožnila mnoha způsoby. Počítačové modelovací systémy umožňují společnostem Ducati vyvíjet komplexní simulace, které dokáží předpovědět a simulovat chování motocyklu dříve, než se jeho kola někdy dotknou trati.

Rendina říká, že Lenovo umožnilo sloučení „fyzického a virtuálního prostoru“.