Recenze Lenovo Yoga C640-13.

Lenovo Yoga C640-13: kompaktní konvertibl s obří výdrží (recenze)

30. 9. 2019 | 0

Nenápadný design, otočná obrazovka s dotykovým perem, obrovská výdrž a Windows 10. Lenovo Yoga C640-13 je zde jako nástupce původního chromebooku.

Letošní ročník IFA 2019 přinesl kromě řady zcela nových produktů i inovaci stávajícího portfolia. Do druhé řady spadá i Lenovo Yoga C640-13, který přímo vychází z loňského chromebooku C630, na rozdíl od něj ale obsahuje plnohodnotný procesor s architekturou x64 a operační systém Windows 10. Výrobce tím reaguje na volání některých uživatelů, kterým se původní chromebook líbil, zároveň ale preferují notebook s klasickým operačním systémem. Na polonové zařízení se tak podíváme v dnešní recenzi.

Design, konstrukce, zpracování

Lenovo Yoga C640-13 je na první pohled konvertibilní notebook s překlopnou obrazovkou. Zatímco víko obrazovky je hliníkové, základna notebooku je z polykarbonátu a vyztužená skleněnými vlákny. Základna tak neklade příliš velký odpor proti kroucení, a při silnějším zatlačení se prohýbá. Otevřený notebook lze zvednout ze stolu za roh, je ale patrné, že na takové zacházení není Yoga C640-13 stavěná. Celkově nová Yoga působí spíš jako zařízení vhodné do méně náročného prostředí. V batohu o ni ale nemusíte mít strach, plocha hliníkového krytu obrazovky notebooku zpevňuje.

Povrch základny notebooku má jemnou texturu na povrchu, nejedná se tedy o klasické plastové výlisky. Na dotek hedvábný povrch je příjemný na ruce, bude ale třeba dávat pozor na škrábance a mastnotu, která se z něj bude obtížně odstraňovat. Pokud budete chtít notebook udržet v perfektní kondici co nejdéle, ale se nevyhnete investici do ochranného pouzdra, aby se vám brzy neodřely rohy.

V horní části základny je dvojice pantů, které se skrývají pod hliníkovými krytkami. Panty mají rozsah 360°, takže lze displej překlopit na spodní stranu základny, a získat tak tablet. Panty udrží displej i v ostatních polohách, např. vodorovně se základnou. Při psaní na stole či na klíně nedochází k třepání obrazovky, při používání v dopravních prostředcích či v posteli se ale mírnému vrklání displeje nevyhnete, což je ovšem běžná vlastnost notebooků s překlopnou obrazovkou. Notebook z povahy konstrukce pantů nelze otevřít jednou rukou, základna se zvedá společně s víkem a je nutné ji přidržet.

Testovaná konfigurace má grafitově šedé barevné provedení (Iron Grey). Specifikace výrobce jiné barevné varianty neuvádí. Barva je decentní a nevyzývavá, jak jsme si u zařízení rodiny IdeaPad/Yoga již zvykli. Ve srovnání s dřívějšími modely výrobce opustil zbroušené rohy, jejichž stříbrné linky vzhledově obtahovaly touchpad, čtečku otisku prstu a rohy základny (viz např. recenze modelu Lenovo IdeaPad S530s-15). Lenovo Yoga C640-13 má rozměry 205 x 307 x 18 mm, testovaná konfigurace vážila 1310 g.

Pro přístup ke komponentám je třeba demontovat spodní šasí, které drží na místě šestice šroubků Torx a několik zobáčků. Šroubky nejsou fixované ke spodnímu krytu, takže je třeba dávat pozor a nepoztrácet je. Pro vycvaknutí spodního krytu se neobejdete bez trsátka či jiného plochého nástroje.

Klávesnice, touchpad

Většinu pracovní plochy základny zabírá ostrůvková klávesnice. Ty kladou větší odpor při stisku (psaní není gumové), mají krátkou dráhu stisku a příjemný doraz. Psaní je pohodlné a lze psát rychle i bez překlepů, uvítal bych ale aby klávesy poskytovaly větší zpětnou vazbu. Na zařízeních IdeaPad/Yoga jsem se už setkal i s pohodlnějšími klávesnicemi. Klávesnice je při psaní tichá a vydává spíše cvakavé zvuky.

Rozložení klávesnice naplno vychází ze starších modelů, uživatele zde nic nepřekvapí. Horní řada kláves ve výchozím režimu slouží k ovládání multimediálních funkcí (hlasitost, mikrofon, jas obrazovky atd.), v biosu je možné si přepnout nastavení na klávesy F1, F2 atd. Na klávesnici najdeme vlastní klávesu Insert, naopak klávesy pro pohyb v textu (Home, End, Page Up/Down) jsou součástí kláves pro pohyb v textu (šipek). Malinko rozpaky mám nad zachováním klávesy pro vypínání webkamery, když se nad obrazovkou nachází její mechanická krytka.

Klávesnice má inovované podsvícení. To lze přepínat ve dvou stupních intenzity, inovace ale spočívá v tom, že nižší stupeň síly podsvícení je nyní opravdu nízký. Podsvícení klávesnice na nižší úroveň není za dne vůbec vidět, tak je slabé, v noci poté svítí tak akorát, čímž šetří zrak. To je příjemné, když v noci pracujete s nízkým jasem obrazovky.

Skleněný touchpad (glass touchpad) využívá téměř maximum dostupné plochy mezi klávesnicí a přední hranou notebooku, má v úhlopříčce délku 12,2 cm. Na dotek je hladký, při psaní neklade prstu odpor. Integrované tlačítko vydává při stisku cvakavý zvuk, je ale o trochu méně hlučné, než jsem z notebooků IdeaPad/Yoga zvyklý.

Obrazovka, dotykové pero

13,3palcová dotyková obrazovka je jednou z hlavních vlastností nového notebooku. Testovaný notebook je vybavený displejem s full HD rozlišením (1 920 x 1 080 pixelů), stavějící na technologii IPS. Obrazovka má na pohled příjemné barvy, které nejsou přesaturované, přesto mají ale možná trochu chladný odstín. Dle specifikace výrobce má displej gamut 72 % NTSC. Obrazovka má podsvícení o intenzitě 300 nitů, což je dost výkonné osvětlení v jakékoliv kanceláři (i hodně prosvícené), postačuje i na nenáročnou práci venku. Na zahrádku pod přímé sluneční světlo to ale nestačí. Použitý displej nese označení AU Optronics B133HAN05.F. Výrobce displej označuje jako anti-glare, a v přímém srovnání s notebookem s lesklou obrazovkou skutečně odráží okolí o něco méně, rozhodně se ale nejedná o notebook s matnou obrazovkou. To je koneckonců dáno sklem, které obrazovku překrývá.

Dle výrobce bude Yoga C640 na trhu jen s těmito displeji, lišícími se pouze intenzitou podsvícení (300 nebo 400 nitů). To je dobrá zpráva, není se tak třeba bát toho, že byste si domů odnesli nový notebook s TN displejem.

Displej je plně dotykový, dokáže rozpoznat až 10 dotyků najednou. Kromě ovládání pomocí prstů lze použít i přibalené dotykové pero Lenovo Active Pen, které je součástí některých konfigurací. Peru dodává energii výměnná AAA baterie, takže je o něco těžší. Notebook bohužel nemá pro pero žádný otvor, je tedy nutné jej nosit bokem a dávat pozor, abyste ho neztratili. Pero má dvě vlastní tlačítka, ve výchozím režimu sloužící jako pravé tlačítko myši a guma pro rychlé mazání textu. Vlastní funkce lze peru přiřadit pomocí nástroje Lenovo Nastavení pera. Hmotnost pera včetně baterie je 16 g.

Komponenty

Lenovo Yoga C640-13 je v testované konfiguraci vybavená procesorem Intel Core i7-10510U, což je nový procesor 10. generace Intel Core, označované jako Comet Lake. Procesor se 4 jádry je vyrobený 14nm výrobní technologií, oproti dřívejším nízkonapěťovým procesorům s přídomkem „U“ si ale řekne o příkon až 25 W (dřívější ekvivalentní modely měly TDP nejvýše 15 W). Chlubí se i obrovským výkonovým rozpětím, zatímco základní frekvenci má na 1,8 GHz, dokáže se přetaktovat až na 4,9 GHz.

Ve výkonnostních testech procesor ukázal, že sílu rozhodně má, např. v testech Cinebench snesou jeho výsledky na jedno jádro srovnání se staršími mobilními procesory Intel Core řad M či H. Rozhodně se ale nejedná o horkého adepta na náročnou práci, vysoký výkon procesor podává pouze po omezeně dlouhý čas. Zároveň se jedná o velmi úsporný procesor, který mimo zátěž spotřebovává minimum energie.

V jednom pouzře s procesorem se nachází i integrovaná grafická karta Intel UHD Graphics (Comet Lake-U GT2). Ta je dostatečně výkonná na akceleraci 4K videa a jakoukoliv práci (dle specifikace Intelu si poradí se třemi displeji naráz, Yoga C640 podporuje připojení jednoho externího displeje skrze USB-C port). Pro hraní her se grafika příliš nehodí, pohodlně si zahrajete nejvýše několik let staré tituly ve sníženém rozlišení a menších detailech.

Lenovo Yoga C640-13 je ve všech konfiguracích vybavená 16 GB operační paměti typu DDR4-2400. Operační paměť je připájená na základní desce a tudíž nevýměnná. Na základní desce nenajdeme ani slot na její další rozšíření.

Testovaná konfigurace je vybavená PCI-E NVMe SSD diskem s kapacitou 512 GB (reálně dostupných je 488 GB). Jde o rychlé SSD Toshiba BG4, které Toshiba uvedla zkraje tohoto roku (model KBG40ZNT512G). Disk běží na novém rychlém protokolu NVMe 1.3b, paměti jsou typu TLC. Výkonové výsledky jsou slušné, disk rozhodně nebude brzdou při jakékoliv práci.

Konektory, připojitelnost

• Levý bok: nabíjecí konektor, USB 3.1, audio 3,5 mm jack
  • Pravý bok: USB 3.1, USB type-C 3.1 (s funkcí DisplayPort), slot micro SIM
  • Bezdrátová konektivita: Wi-Fi + Bluetooh 5.0 (Intel Wireless-AC 9560), 4G/LTE (Fibocom L850-GL)

Konektorová výbava je spíše prostá a obsahuje jen ty základní porty. V případě potřeby dalších konektorů (ethernet, slot SD karet atd.) bude nutné dokoupit externí USB-C hub. USB porty mají možnost trvalého napájení pro možnost nabíjení další elektroniky, ačkoliv to na těle notebooku není nijak patrné.

Bezdrátová konektivita Wi-Fi i Bluetooth je řešena modulem Intel Wireless-AC 9560. Se signálem Wi-Fi jsem neměl žádné potíže. Testovaná konfigurace obsahovala i síťovou kartu pro připojení k 4G/LTE síti.

Zvuk, webkamera

Po stranách klávesnice se nachází dvojice reproduktorů, mířících tedy vzhůru, směrem k uživateli. Výrobce neuvádí jejich výkon, s nejvyšší pravděpodobností ale půjde o 2W reproduktory. Lenovo se chlubí certifikací Dolby Atmos (zvuk si lze v operačním systému přizpůsobit ve stejnojmenné aplikaci). Kvalita zvuku je nadprůměrná, produkce navozuje prostorový pocit. Basy jsou slabé a spíše nevýrazné, zvuk je ale čistý a příjemný na poslech.

Integrovaná webkamera má HD rozlišení (1 280 x 720 pixelů), kvalitou obrazu spadá do čistého průměru. Za dne je kvalita záznamu ucházející, v šeru či tmě je ale záznam plný šumu. Je vybavena mechanickou krytkou pro ochranu soukromí, více v další kapitole.

Dvojice mikrofonů se nachází po stranách webkamery. Záznam je naprůměrně kvalitní a čistý.

Zabezpečení

Některé prvky zabezpečení se pomalu stávají standardní výbavou i v consumer zařízeních. Je to nejspíše dáno zvýšenými požadavky zákazníků na ochranu svého soukromí. V některých ohledech mohou prvky zabezpečení i zvýšit pohodlí používání.

V modelu Lenovo Yoga C640-13 nalezneme integrovanou čtečku otisku prstu. Ta je proti okolnímu povrchu mírně zapuštěná, ne ale tolik, jako u starších IdeaPadů. Na dotyk reaguje hbitě a bez zdržování, s rozpoznáním prstů jsem neměl žádné problémy.

Dalším prvkem, který se původně vyskytoval pouze u business zařízení je mechanická krytka webkamery. Díky ní lze snadno objektiv zakrýt, takže má uživatel jistotu, že se na něj nikdo nedívá. Mnoho uživatelů webkameru přelepuje různými samolepkami, tohle je daleko funkčnější a praktičtější řešení.

Nechybí TPM 2.0 čip pro šifrování přístupových klíčů (např. při nastavení šifrování BitLocker).

Chlazení, provozní hluk

Chlazení probíhá pomocí větráčku, který ústí ve škvíře mezi základnou a obrazovkou, vedle levého pantu. V normálním provozu (režim lepší výkon, Wi-Fi, prohlížení webu, práce s kancelářskými dokumenty) je notebook tichý a chladí se pasivně, větráček se spouští až při kontinuální větší zátěži (služba aktualizace na pozadí atd.).

V zátěžovém testu všech 4 jader (Prime95 Small FFT) se takt procesoru ustálil na 2,3 GHz, notebook se více zahříval poblíž levého pantu u výdechu větráčku. Teploty na povrchu notebooku byly snesitelné i pro práci na klíně. Teplota procesoru kolísala okolo 80 °C. To je případ extrémního zatížení, na které Lenovo Yoga C640-13 rozhodně není stavěná. Důležité je, že nedocházelo k podtaktovaní pod základní frekvenci 1,8 GHz.

Při stejném testu a zatížení pouze jednoho jádra se takt pohyboval kolem 3,7 GHz, teplota procesoru atakovala 90 °C. Větráček běžel na téměř nejvyšší otáčky, jeho zvuk byl spíše svištivý a bzučivý, a ačkoliv už docela rušil, dal se snést. Subjektivně bych řekl, že bolení hlavy navozovat nebude.

K podtaktování procesoru (throttlingu) došlo až při zátěži testem FurMark (GPU stress test v rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů, zapnutý CPU burner pro 8 vláken). Procesor se v ten moment podtaktoval na 1,2 GHz. Nutno říct, že to není nijak překvapivý výsledek, uživatel takové zatížení za dobu provozu nejspíše nikdy nevyvine. V běžném provozu a zatížení k podtakování nedochází.

Baterie

V těle notebooku se nachází integrovaná, uživatelsky nevýměnná Li-Ion baterie s kapacitou 60 Wh. Výrobce bohužel neuvádí počet článků, to je ale spíše vedlejší údaj. 60 Wh je kapacita, která se u dnešních notebooků příliš často neobjevuje. Vzpomeňme na silné a těžké ThinkPady s vyčnívajícími externími bateriemi, které sice měly kapacitu okolo 70 Wh, celý notebook pak ale bez problémů vážil ke 3 kg.

Výrobce uvádí výdrž na nabití až 20 hodin, a je třeba říct, že to není údaj úplně nereálný. Při nenáročné práci (Wi-Fi, MS Word, občasné prohlížení webu, 100% jas obrazovky) se indikovaná výdrž pohybuje kolem 12 hodin. Pokud uberete na jasu obrazovky, indikátor zbývající výdrže poskočí až k 20 hodinám. V době psaní této recenze se notebook vybíjel rychlostí 6 % / hodinu provozu.

Taková výdrž je samozřejmě subjektivní. Záleží, kolik balastu běží v systému na pozadí, kolik aplikací máte spuštěno, kolik desítek oken máte otevřených ve webovém prohlížeči atd. Pří úsporné práci se ale lze dostat na 10 hodin reálné výdrže, a to je velmi slušný výsledek. Jako zápisník s přístupem na internet či pro nenáročnou konzumaci obsahu vydrží Yoga C640-13 po celý pracovní den.

Notebook se nabíjí pomocí dodávané 45W nabíječky. Ta notebook plně nabije asi za hodinu a půl (v závislosti na zatížení). Bohužel se jedná o nabíječku s proprietárním kulatým konektorem. Budete tedy vázáni čistě na ní, notebook se nedá nabít pomocí standardizované USB-C nabíječky.

Odpovědět