Rychlejší počítač – rychlejší motocykl: Lenovo s Ducati na závodišti

Rychlejší počítač – rychlejší motocykl: Lenovo s Ducati na závodišti

V roce 1926 se Itálie oklepala z první světové války a v Římě proběhly velké změny. Asi čtyři hodiny na sever, ve městě Bologna, stárnoucí Antonio Cavalieri Ducati a jeho tři synové – Adriano, Marcello, Bruno – si v jejich domě pohrávali s velkým plánem ohledně výroby v elektrotechnice, která byla na velkém vzestupu.

Do roku 1935 měli v obchodě s vysílači takové úspěchy, že se mohli z malé dílny přesunout do nové továrny v Borgo Panigale,v průmyslové části Bologny. Ducatiové pokračovali ve výrobě jejich rádiových částí dále, ale jako většina průmyslových výrobců v Evropě v době okolo druhé světové války, byla továrna využita pro výrobu válečných zařízení. Během čtyřicátých let, byla továrna dokonce několikrát vybombardována, avšak ani jednou nezastavila výrobu.

Jak válka pokračovala, Ducati začal vyrábět další produkt: kolo s motorem. Motocykl mohl jet až 40 mil za hodinu (zhruba 64 km/h), což je ideální do úzkých a klikatých italských uliček, úplně bez námahy. Říkalo se mu „Cucciolo“ – „štěně“ – díky jemnému vrčení které motor vydával.

Ducati1

Následovaly další motocykly, Ducati Bronco, robustní Cruiser a lehčí Gran Sport. Nakonec se motocykly staly předností jejich podnikání. Vyráběly obyčejné, ale i závodní motocykly.

Roku 2003 společnost Ducati přidala do svého masivního portfolia další kus. Ten rok Ducati představil slavný Desmosedici, 16-ventil se čtyřválcovým motorem a elegantním karbonovým rámem. Byl lehký, rychlý a klasicky italský s hladkými hranami a vlnitým stylem. Ale hlavně byl sestrojen k vítězství.

Čtyři roky poté se poprvé objevil v Moto GP. Ducatiho Casey Stoner dojel na Desmosedici pro první vítězství na Mistrovství světa. Tým Ducati byl následně považován za jeden z nejlepších v tomto sportu a koneckonců stále je.

Ducati2

Během doby však cestu společnosti Ducati formoval zásah osudu. MotoGP prošla transformací. Již není nejdůležitější sestavit nejrychlejší motor nebo zaměstnávat nejodvážnější jezdce. Ve 21. století přišly na řadu technologie a umělá inteligence, které sport změnily téměř od základů.

To byl okamžik, kde do příběhu vstoupí jiná společnost – založená téměř šest desetiletí po Ducati, v Pekingu. V dubnu loňského roku společnost Lenovo oznámila, že se stala klíčovým technologickým partnerem společnosti Ducati. Technický gigant chtěl přivést svůj počítačový hardware a vysoce výkonnou serverovou technologii na místo, na kterém předtím nic takového nebylo: závodní okruh MotoGP.

Ducati3

Vše začíná senzory – až 50 malých procesorů zabudovaných v motocyklu, které sledují vše, včetně rychlosti a akcelerace motoru. Tato data jsou uložena na Motocyklu a stažena prostřednictvím kabelu do arzenálu notebooků ThinkPad P1 mechanikům a personálu Ducati během každé zastávky v boxu. Tým využívá P1 k analýze dat získaných během závodu, aby vylepšil detaily motocyklu před další jízdou a pro návrh dalších modelů závodních motocyklů.

Podle Stefana Rendiny, IT manažera Ducati Corse, „Čím rychlejší je počítač, tím rychlejší je motocykl.

Počítače a technika do jisté míry zahajuje čtvrtou průmyslovou revoluci nejen pro motocyklové závody. Technologie dnes může znamenat rozdíl mezi výhrou a prohrou. Každý závod, jeho podmínky a okolnosti, musí být prozkoumány od začátku do konce.

Ducati4

Analýza po závodě je velmi komplikovaná. Vedení Ducati sídlí v Bologne, ale závody jsou rozesety všude po světě. Jeden týden mohl tým Ducati pracovat v Kataru, další v Texasu. Lenovo je spojovacím článkem mezi týmem na cestách a lidmi, kteří jsou doma, v Bologni.

Komunikace umožněná technologií Lenovo pomáhá skupině Ducati vylepšovat rychleji nové díly a vyrábět nové, lepší, díly“ uvádí Rendina.

Technologie, tak daleko přesahují hranice okruhů MotoGP. Ducati chce samozřejmě nadále dominovat v elitních závodech, ale jejich hlavním cílem je vytvářet rychlejší, bezpečnější a elegantnější motocykly pro veřejnost.