Lenovo IdeaPad 530s-15: recenze

• Konektivita: Wi-Fi, Bluetooth, čtečka paměťových karet
  • Displej: 1920×1080 pixelů IPS, lesklý, 250 nits
  • GPU: NVIDIA GeForce MX130 a Intel UHD Graphics 620
  • Rozměry: 358.9mm x 244.9mm x 16.8mm
  • Hmotnost: 1,95 kg

Konstrukce, design, zpracování

Notebook na první pohled zaujme materiály a dílenským zpracováním. Víko obrazovky je hliníkové s polomatnou povrchvou úpravou. Displej je díky němu také poměrně dobře chráněn, celé víko s obrazovkou působí až jednolitým dojmem. Svůj podíl na tom má sklěněný překryv obrazovky, který mají některé konfigurace, sklo nicméně zvyšuje hmotnost notebooku (konfigurace s plastovým rámečkem obrazovky místo krycího skla jsou asi o 350 g lehčí, není však ještě jisté, zdali budou na českém trhu dostupné.

Výrobce použil slušné materiály i na základně notebooku. Rámeček klávesnice i spodní vana jsou z hliníku, plast lze i při detailnějším prohlédnutí nalézt pouze u krytky pantů obrazovky. Panty samotné jsou jdou poměrně ztuha, což je logické (musí udržet skleněný překryv obrazovky a hliníkový kryt víka). Při otevírání víka je patrné pružení zadní strany základny. Zde bych viděl do budoucna jedinou případnou slabinu jinak výborné konstrukce. Notebook by měl bez potíží snést časté přenášení, určitě ale není stavěný na hrubé zacházení.

Lenovo IdeaPad 530s-15 je notebook klasických rozměrů, díky své 15,6″ obrazovce se nejedná o úplného drobečka. Velikost obrazovky ho předurčuje především na domácí použití, popř. do role, kdy bude nejspíš většinu času trávit na stole. U notebooku s touto úhlopříčkou obrazovky je zarážející absence numerické části klávesnice. Díky tomu jsou klávesnice s touchpadem vycentrovány doprostřed základny (notebooky s numerickou klávesnicí mají ovládací prvky vyosené doleva). Díky tomu se nemusí člověk při používání počítače hrbit či vytáčet doleva. Numerická klávesnice má však také něco do sebe, takže zvážit kompromis mezi ergonomií a psaním čísel už musí každý sám.

Notebooku dominují velké plochy bez výraznějších rušivých prvků, což přesně odpovídá současným trendům. Osobně se mi design zařízení velmi líbí, hnědočerné plochy v kombinaci se stříbrnými rohy působí elegantně. Komu by se použitá barva nelíbila, k dostání by měly být také konfigurace ve stříbrné či modré barvě.

Notebook má snadno přístupné komponenty. Spodní vana je ke zbytku základny připevněná několika šroubky a několika plastovými zoubky. Sundání krytu je velmi snadné, především pak nedestruktivní. Budete ale nezbytně potřebovat šroubovák Torx T5.

Klávesnice a touchpad

Většinu plochy základny zabírá šestiřadá klávesnice. Ta je společně s touchpadem sladěná do šedé barvy, díky čemuž jsou ovládací prvky jasně oddělené od zbytku notebooku. Klávesnice má velmi nízkou výšku stisku a spíše tužší mechaniku, díky čemuž nepůsobí stisk kláves gumovým dojmem bez odezvy. Klávesy mají plochý povrch, postrádají charakteristické zaoblení, které známe z modelů řad ThinkPad. To trochu znesnadňuje hmatovou orientaci a zvyšuje míru překlepů. Psaní na klávesnici je poměrně tiché.

Klávesnice v testovaném modelu postrádá posvícení, v prodeji budou ale také konfigurace s podsvícením kláves. Horní řada kláves má primárně nastaveny multimediální funkce, což lze v případě potřeby změnit v biosu či v aplikaci Lenovo Vantage.

Touchpad má plastový povrch s hladkou povrchovou úpravou. Jeho rozměry jsou dostatečné, je oddělen širokou mezerou od klávesnice oproti okolnímu palm restu a je zapuštěný asi o 1 mm dolů. Díky tomu nehrozí, že byste si o něj při psaní otírali dlaně. Elektroniku polohovacího zařízení dodal Synaptics, kurzor reaguje na pohyb prstu rychle a přesně. Touchpad má integrované tlačítko, mechanicky i zvukově průměrné. Software ovšem ještě potřebuje doladit, občas se mi stalo, že mi při stisku tlačítka poskočil kurzor o kousek nahoru.

Obrazovka

Pod krycím sklem se nachází 15,6″ Full HD obrazovka (1920 x 1080 pixelů). Obrazovka staví na technologii IPS a má vcelku slušné podání barev (nepůsobí moc kontrastně, jak je někdy u IPS obrazovek zvykem). Svítivost podsvícení činí 250 nitů, což není příliš, obzvlášť v kombinaci s lesklou povrchovou úpravou. Venku za denního světla je obraz čitelný poměrně špatně, lesklá obrazovka pak dílo skázy dokonává, protože veškerý obraz odráží, takže místo webového prohlížeče vidíte akorát sami sebe. Obrazovka má standardní obnovovací frekvenci 60 Hz. Lenovo IdeaPad 530s-15 nebude k dispozici v konfiguraci s dotykovým displejem.

Výkon, komponenty

Notebook pohání slušný hardware, který jej řadí do vyšší střední třídy. Procesor Intel Core i7-8550U s přehledem postačuje na jakékoliv domácí či kancelářské využití, poradí si i s běžnými hrami či úpravou multimédií. Jedná se zároveň o ten nejvýkonnější procesor, který můžete v tomto notebooku mít. Test OCCT potvrdil, že procesor s přehledem udrží deklarovanou výchozí frekvenci 1,8 GHz (při konstantní zátěži se frekvence pohybuje okolo 2,0 GHz, nedochází tedy k throttlingu).

Procesor doplňuje 16 GB operační paměti DDR4 o taktu 2400 MHz. Operační paměť má jediný slot a je uživatelsky rozšířitelná až na kapacitu 16 GB v případě konfigurací s menší operační pamětí v základu.

Notebook obsahuje dedikovanou grafickou kartu, což je s přihlédnutím k tenkému tělu, přijatelné hmotnosti a povedenému chlazení slušné. Integrovaný grafický čip Intel UHD Graphics 620 postačuje na jakoukoliv běžnou práci, přehrávání videa atd., jeho devizou je především nízká spotřeba a s tím spojený tichý chod notebooku. Výkonnější grafiku NVidia GeForce MX130 pak použijete především při hraní her, kdy přecijen poskytuje značně vyšší výkon než integrované řešení od Intelu. Je však třeba mít na paměti, že se jedná pouze o přeznačenou loňskou grafiku Nvidia GeForce 940MX, kdovíjaké herní zážitky tedy neposkytne. Starší hry by měly být hratelné v nativním rozlišení na střední úroveň detailů, nové a náročné tituly ale plynule rozchodíte spíš až v nižším rozlišení. Výrobce v produktové specifikaci uvádí ještě konfigurace s mírně výkonnější grafikou NVidia GeForce MX150, případně modely pouze s integrovaným čipem Intel. V případě druhého jmenovaného lze očekávat, že bude notebook lehčí (i kvůli tomu, že nebude třeba vlastního chladícího okruhu pro grafickou kartu).

Úložištěm je rychlý SSD disk Samsung PM981 s kapacitou 512 GB. Je zapojený M.2/PCI-E slotu a je uživatelsky vyměnitelný. Výsledné hodnoty patří mezi jasný nadprůměr, jak také ukazuje výsledek benchmarku CrystalDiskMark. Nejnáročnější uživatele sice výsledky neohromí, pro jakékoliv domácí či běžné pracovní využití, popř. editaci multimédií disk dostatek výkonu a nebude práci brzdit.

Reproduktory, webkamera, mikrofony, čtečka otisku prstu

Dvojice reproduktorů se nachází v předních rozích základny na spodní straně, jsou tedy orientovány směrem do stolu. Ačkoliv by měly disponovat softwarovým rozšířením Dolby Audio, testovaná konfigurace potřebné ovladače neměla. Kvalita výsledného zvuku byla s přihlédnutím k dnešnímu standardu podprůměrná, jsem si ale jistý, že s potřebnými ovladači by se úroveň zvuku posunula o řád výše. Nejvyšší hlasitost je nicméně slušná i v základu (se zapnutým Dolby Audio je obvykle ještě vyšší). I když se tedy reproduktory pyšní certifikací Audio by Harman (vlastnící např. také brand JBL), nemohl jsem vyzkoušet jejich plný potenciál.

HD webkamera je umístěná v horní části rámečku obrazovky. Je sympatické, že ačkoliv jsou rámečky obrazovky tenké, našel se prostor i na webkameru. V poslední době totiž stále častěji nacházíme webkameru v místě pod obrazovkou, což ne všichni vítají. Kvalita obrazu je průměrná a zcela závislá na kvalitě osvětlení. Za denního světla je záznam kvalitní, v šeru ale rychle ztrácí na kvalitě.

Dvojici mikrofonů nalezneme v úzkém žlábku mezi plastovou krytkou pantu a rámečkem obrazovky. Nahrávaný záznam je čistý, jeho kvalita je bezproblémová.

V pravé části palm restu pod klávesnicí se nachází čtečka otisku prstu. Podobně jako touchpad je mírně zapuštěná pod okolní plochu, díky čemuž o ni nebudete zbytečně otírat dlaň. Zmíněné zapuštění může komplikovat její čištění, s vatovou tyčinkou by to ale neměl být větší problém. Čtení otisku je obvykle rychlé, čtečka ale může mít potíže s mastnými či nadměrně zpocenými prsty.

Konektivita, připojitelnost

• Levý bok: nabíjecí konektor, HDMI 1.4a, USB 3.1 (trvale napájené), USB type-C, 3.5mm jack
  • Pravý bok: USB 3.1, čtečka paměťových karet 4v1
  • Další konektivita: Wi-Fi a Bluetooth 4.1 (Realtek 8822BE 802.11ac)

Ačkoliv se jedná o „klasicky” velký notebook, konektorová výbava není právě pestrá. Taková je daň za štíhlé tělo přístroje a poměrně velkou baterii, která zabírá velkou část základny notebooku. Osobně bych na těle notebooku uvítal klasický ethernetový konektor pro použití drátového internetového připojení, není to ale nic, co by bylo u tohoto typu zařízení kdovíjak důležité. Daleko užitečnější se jeví plnohodnotná čtečka paměťových karet na pravém boku notebooku, která zvládne číst formáty MMC, SD, SDHC či SDXC. Čtečka je bohužel mělká, takže se do ní karta nevejde celá, nelze ji tedy využít jako trvalé dostupné rozšíření paměti. Pro práci s digitálním fotoaparátem je však ideální (dnes se výrobci, včetně Lenova, stále častěji uchylují ke čtečkám micro SD karet, někdy je vypouští úplně).

Chlazení, provozní teploty

Výdech dvojice ventilátorů je umístěný na zadní straně základny a ústí směrem k obrazovce. Díky tomu zbylo více místa na konektory po stranách notebooku. Ventilátory nejsou v běžném provozu vůbec slyšet, procházení webu, Skype či sledování filmu tak neruší svištění a hučení lopatek větráčku. Ten se více ozve až s vyšším zatížením (typicky spuštění hry, streamování náročnějšího videa, delší instalace programu atd.). I v takové situaci je ale zvuk ventilátoru velice kultivovaný a neruší, působí jako vzdálený svist s náznakem hučení. Při hraní starší hry TrackMania Nation Forever mě zvuk ventilátoru nijak nerušil. V plných otáčkách už je ale jeho zvuk nepřeslechnutelný, přesto snesitelný. Při normální práci se ventilátor zapíná spíše nárazově a brzy se vrátí do nejnižších otáček, kdy vůbec neruší.

Zátěžový OCCT prověřil, že je chlazení schopné udržet procesor v základním taktu 2 GHz i při konstantní zátěži (cca po minutě spadla frekvence z nejvyššího taktu 4 GHz na deklarované 2 GHz). Teplota procesoru se v tu chvíli pohybovala mezi 63-67 °C. Throtlling procesoru jsem nezaznamenal.

Baterie, nabíjení

Lenovo IdeaPad 530s-15 se vyrábí se dvěma typy baterie. Notebook v testované konfiguraci obsahuje větší, 4článkovou baterii s kapacitou 45 Wh. Při běžné zátěži by měla dostačovat na 5-6 hodin provozu (internetový prohlížeč, 2/3 jas). Na notebook s úhlopříčkou 15,6″ to je běžný výsledek, větší výdrž tady navíc nikdo neočekává, jelikož notebooky s takto velkou obrazovkou nepatří mezi nejmobilnější. Baterie se nachází pod spodním krytem notebooku, není uživatelsky výměnitelná.

Dodávaný 65W adaptér nabije notebook zhruba za hodinu a půl.

Odpovědět