Lenovo ThinkPad 11e: recenze

• Úložiště: 256 GB SSD SanDisk
  • Displej: 11,6“ 1366×768
  • Windows 10 Pro
  • Rozměry: 300 x 210 x 22.3 mm
  • Hmotnost:

Design, konstrukce, zpracování

ThinkPad 11e není notebook, který by cílil na náročné uživatele a je to na něm hodně znát. Tělo přístroje je kompletně plastové, přičemž použité materiály rozhodně neodpovídají tomu, na co jsme obyčejně u řady ThinkPad zvyklí. Asi nejvíce je to patrné na víku obrazovky, kde má plast hladký povrch, který se celkem snadno poškrábe.

Vzhledově patří notebook subjektivně asi k tomu nejhoršímu v současné nabídce. Plasty mají hrubou texturu, na dotek působí lacině. Notebook je nicméně překvapivě pevný a tělo se nekroutí i přes to, že výrobce nepoužil skelného plastu, ani jiných moderních (a pevnějších) materiálů. Slícování dílů není moc dobré, vyloženě odfláknutě pak působí přední hrana základny, kde zespodu palm restu přečnívá ostrá hrana plastového korpusu základny, nicméně testovaný kus byl z předrodukční série, takže tento nedostatek byl možná už kusů v prodeji odstraněn.

Kategorií sám o sobě je obří rámeček displeje, který vytváří pocit, že notebook měl původně obsahovat o dva palce větší obrazovku. Víko obrazovky má po svém obvodu silný gumový pásek, který vystupuje několik milimetrů před obrazovku. Notebook díky tomu působí velice bytelně i v zavřeném stavu, jelikož se o sebe neodírá plastový rámeček displeje s rámečkem okolo klávesnice.

Spodní kryt je kovový. Jeho sundáním je možné snadno získat přístup ke komponentům či integrované baterii. Výměna disku či modulu RAM je tak otázkou několika vteřin.

Panty jsou stále kovové, díky svým masivním rozměrům dávají zařízení pocit bytelnosti. Jejich chod je plynulý, navíc jsou dostatečně pevné. Umožňují otevřít obrazovku do úhlu až 180°.

Na vnější straně víka se nachází ještě jedna zajímavost: indikátor stavu bezdrátových sítí. Je to s podivem, ale právě tento ThinkPad je jediným modelem s touto diodou. Její účel je jasný: jelikož Lenovo míří s tímto notebookem především do vzdělávacího sektoru, vznikl pravděpodobně požadavek, aby vyučující měli přehled o tom, zda jsou studenti připojeni k internetu. Právě tato „bonzácká“ dioda je tak důkazem, že Lenovo do běžných ThinkPadů diody zkrátka vracet nechce.

Lenovo vyrábí ještě model ThinkPad Yoga 11e, který s testovaným modelem sdílí většinu konstrukce. Oba modely se fakticky liší pouze v jiné konstrukci pantů a dotykovém displeji. ThinkPad 11e tedy od svého příbuzného přebírá některá tlačítka: na pravé straně se nachází zapínací tlačítko a klávesy ovládání hlasitosti. Notebook také přebral sadu gumových nožiček na horní straně základny (po obvodu okolo klávesnice a na spodní straně palm restu). Těch využívá sesterská Yoga v momentě, kdy si překlopíte obrazovku dozadu a položíte ji na stůl klávesnicí dolů.

Hmotnost přístroje je 1,5 kg. To sice není moc, nicméně v ruce působí těžkým a neohrabaným dojmem.

Klávesnice, trackpad

ThinkPad 11e obsahuje standardní ostrůvkovou šestiřadou klávesnici, jak ji známe např. z modelu X250. Klávesy jsou od sebe jasně odděleny velkými mezerami, díky čemuž je psaní poměrně přesné a nedochází k překlepům. Rozložení kláves zůstalo beze změny, většině uživatelů nebude žádná klávesa chybět. Klávesy mají hrubý povrch a je na nich vidět, že jsou podobně jako zbytek notebooku z nepříliš hodnotného materiálu. Mají poměrně nízký zdvih s nejasným dorazem, který dělá psaní méně pohodlné, než jsme z notebooků ThinkPad obyčejně zvyklí. Nechybí režim Fn Lock, který umožňuje rychle přemapovat horní řadu kláves z rychlých zkratek (ovládání jasu, hlasitosti) na funkční klávesy (F4 atd.).

K ovládaní kurzoru slouží výhradně trackpad pod klávesnicí. Je dostatečně velký a má příjemný hladký povrch. Kurzor má hbitou odezvu, ovládání kurzoru je vcelku přesné. Integrované tlačítko trackpadu nemá moc dobrou odezvu na stisk, na testovaném kusu navíc docházelo k občasnému zavrznutí. Software čas od času stisk tlačítka nezaznamenal, což je nepříjemné a někdy i frustrující.

TrackPoint v tomto notebooku zcela chybí. Popravdě řečeno, docela jeho absenci chápu. Asi si dovedete představit, jak dlouho by vydržela červená gumová čepička ve třídě deváťáků… Pak se ale nabízí otázka: můžeme ThinkPad 11e pořád nazývat ThinkPadem?

Displej

Notebook je vybavený 11,6″ displejem s HD rozlišením (1366×768 pixelů). Použitý panel je typu TN, kvalita obrazu v tomto konkrétním modelu je vyloženě špatná. Barevné podání není věrné, displej má mizerný kontrast a nedostatečné pozorovací úhly. Obrazovka si alespoň zachovala matný povrch. Rozsah podsvícení však nedovoluje pracovat s notebookem venku za slunného dne. Chápu, že ThinkPad 11e necílí na náročné zákazníky, takový displej je ale v roce 2018 docela… zvláštní. Pokud se nejedná o nedostatek pouze u předprodukčního kusu, pak rozhodně tento model není vhodný k ničemu jinému než naklikání správných odpovědí ve školním testu nebo rychlému sesmolení domácího úkolu.

Komponenty, benchmarky

Jakožto notebook do školních lavic se nelze divit, že komponenty ThinkPadu 11e zrovna dvakrát neoplývají výkonem. To ale vůbec nevadí, protože na nenáročné úlohy v rámci výuky není třeba čtyřjádrových procesorů ani desítky gigabajtů operační paměti.

Použitým procesorem je základní model rodiny Intel Core, konkrétně model i3-7100U s taktem 2,4 GHz (2 jádra, 4 vlákna). Jde zároveň o nejsilnější procesor, který můžete v tomto typu notebooku najít. Jsem trochu překvapený, že Lenovo nesáhlo po procesorech AMD, což by umožnilo trochu snížit cenu přístroje (nicméně Lenovo v minulosti nabízelo konfigurace i s procesory AMD).

Součástí procesoru je obligátní integrovaná grafická karta Intel HD Graphics 620. Bohatě stačí na kancelářskou práci či sledování videa, na nic víc se ji moc sil nedostává. Vzhledem k zaměření notebooku to ale ničemu nevadí.

Notebook obsahuje 8 GB operační paměti v jednom slotu. To je zároveň maximální hodnota, paměť nelze dál rozšířit. Operační paměť je typu DDR4.

Úložištěm je SSD s kapacitou 256 GB (SanDisk SD8TN8U256G1001). Je samozřejmě standardu SATA III, nachází se v M.2 slotu.

Konektory, připojitelnost

• Levá strana: nabíjecí konektor s LED diodou, ethernet, USB 3.0, čtečka SD karet
  • Pravá strana: zapínací tlačítko, klávesy ovládání hlasitosti, 3,5 mm jack, USB 3.0, HDMI
  • Bezdrátová konektivita: Intel Dual Band Wireless-AC 7265, Bluetooth 4.1.

Notebook má pouze dva USB konektory. To není mnoho a případní zájemci by tak měli zvážit, jestli jim bude takový počet stačit. Naopak je příjemné, že notebook obsahuje konektor ethernet. HDMI je šikovně umístěné na pravém zadním boku, takže nebude překážet na stole.

Celkové rozložení konektorů je dobré a nelze na něm najít mnoho ke kritice. To je dáno i tím, že celou přední polovinu přístroje zabírá masivní baterie.

Webkamera, mikrofon, reproduktory

Nad displejem se nachází základní webkamera s HD rozlišením. Kvalita záznamu odpovídá naprostému průměru: barvy jsou mdlé a neodpovídají skutečnosti, s úbytkem světla se obraz poměrně brzy zašumí. Nalevo od kamery se nachází její indikační dioda.

Notebook obsahuje pouze jeden mikrofon, který se nachází na levé straně od webkamery. Kvalita záznamu zvuku je průměrná, ale dostačující.

Dvojice reproduktorů se nachází ve žlábku mezi základnou a víkem obrazovky. Fakt, že notebook obsahuje stereo reproduktory mě překvapil, kvalita zvuku tomu totiž přinejmenším neodpovídá. Použité reproduktory se sice snaží vytvářet pocit prostorového zvuku, to je ale asi tak vše. Zvuk je poměrně plochý, jednotlivá pásma se vzájemně pohlcují. Na zhlédnutí dílu seriálu to ještě stačí, na všechno ostatní si ale radši připojte sluchátka. Maximální hlasitost je nicméně překvapivě vysoká, byť v ten moment lze vyluzovaný zvuk těžko označit za poslouchatelný.

Chlazení, výdrž baterie

Větráček notebooku odvádí teplo skrze zadní stranu notebooku. To je příjemné, protože nebude levákům ani pravákům ohřívat ruku. Většinu času běží větráček na nejnižší otáčky a je absolutně tichý. S rostoucí zátěží komponent se ale roztočí více a ozve se jeho svištivý zvuk. Při rozumně zvoleném schématu napájení a nenáročné práci je ale notebook neslyšný, což je velice příjemné.

Notebook obsahuje uživatelsky nevýměnnou tříčlánkovou baterii s kapacitou 42 Wh. To je na takový notebook velmi slušná hodnota, a v praxi je to dost znát. Při nenáročné práci (zapnutá Wi-Fi, psaní ve Wordu, čtení článků na internetu) a zhruba polovičním jasu se výdrž na nabití pohybuje kolem úctyhodných devíti hodin. Plné nabití trvá asi hodinu a půl.

Odpovědět