Inspirující design – cesta produktu od nápadu až po jeho zhotovení

Inspirující design – cesta produktu od nápadu až po jeho zhotovení

Přinášíme vám rozhovor se dvěma oceněnými designéry Red Dot Design – Davidem Hillem ze společnosti Lenovo a Rubenem Castanem, výkonným ředitelem CXD America, ze společnosti Motorola.

Společnosti Lenovo a Motorola byly již v minulosti zaměřené na produktový design. Od klasického designu Bento Box originálního notebooku ThinkPad až po elegantní modularitu smartphonu Moto Z jsme pracovali na vytvoření designu, který uchvátí uživatele po celém světě. Stále v této filozofii designu pokračujeme a promítáme ji do našich nejnovějších produktů – vítězů prestižního ocenění Red Dot Award: Produktový design 2017 ze skupiny Red Dot v Německu. Toto je poprvé, co jsme obdrželi ocenění – celkem 11 – pro produkty, které jsou odlišné jeden od druhého, ale zároveň je spojují společné prvky designu. Můžeme se také pochlubit 10 počítačovými produkty, které obdržely cenu 2016 GOOD DESIGN od Chicago Athenaeum a Muzea architektury a designu.

David a Ruben se podělili o své designové postřehy u těchto produktů.

Ot.: Odkud berete inspiraci pro nové produkty?

Odp.: (David) Věřím, že se většina návrhářů shodne, že inspirace pochází ze tří míst. Za prvé, zákazník. Postavili jsme zákazníka do centra všeho, co děláme, a ptali jsme se, zda to pomůže uživateli dělat něco lépe. Bude to snazší? Začneme tím, že definujeme požadavky zákazníků – ať už to je vlastnost, rozměr, tenkost, hmotnost atd. Je důležité si uvědomit, že není třeba být vždy pragmatický. Někdy je to o estetice. A přesně v tom případě se nám hodí klasický přístup k designu. Díváme se na tvary i funkce – dobrý design je o tom, aby výrobek vypadal a pracoval lépe. Každý prvek designu má svůj účel, podobně jako pruhy tygra. Jsou tam z nějakého důvodu – aby se mohl lépe maskovat při lovení kořisti. Všechno, co děláme, je záměrné.

Dobrý design zjednodušuje složité úlohy – je to snadné říci, ale mnohem těžší udělat. Vyžaduje to pečlivý důraz na detail – od měření zdvihu klávesy až po hluk při cirkulaci větráku. A design je autentický tím, že rezonuje a vytrvá. Jsem přesvědčený, že modely ThinkPad odolávají času během své téměř 25leté historie. Jejich design se vyvíjí ve stupních, ale zachovává prvky, díky nimž je ikonický a užitečný, a to natolik, že ten design můžete poznat i bez loga. Stejně jako můžete rozpoznat auto bez jeho značky.

A nakonec je tu emocionální složka, která inspiruje pro design. Nejlepší produkty vyvolávají emoce – stanou se více než jen nástrojem pro jednotlivce. Stávají se osobnějšími. To je vrchol dobrého designu.

(Ruben) Jako designéři se vždy díváme na kombinaci prvků, ze kterých se inspirujeme. Prvním prvkem je obvykle to, jak se spotřebitelé integrují a používají technologie v každodenním životě. Pak zkombinujeme tuto perspektivu, nové trendy a technologie v průmyslových odvětvích a samozřejmě stále spekulujeme „co kdyby“. I když existují „heuréka“ momenty, věříme, že proces zdokonalování v celém vývoji nového výrobku je nejlepší způsob, jak přinést opravdu smysluplné inovace.

 

Ot. Jak poznáte, že jste uspěli po té emocionální stránce?

Odp(David) Neexistuje měřítko, ale myslím si, že to víte, když to vidíte. Lidé kupují váš výrobek, vidíte i silnou odezvu v uživatelských recenzích a zpětných vazbách od zákazníků a dokonce získáte i ocenění.

(Ruben) Zajímáme se o spontánní reakce spotřebitelů. To je způsob, jak pochopit, že jsme vytvořili něco jedinečného. Co ale opravdu chceme vidět, je okamžitá afinita ke konceptu, pochopení toho, co to může dělat a jak to může být součástí jejich života bez jakéhokoli vysvětlení. Chcete skutečně mlčet a slyšet spotřebitele mluvit o tom, co viděli a jak popisují celý koncept z jejich pohledu. Také se snažíme vytvořit spontánní spojení se značkou ještě dříve, než si toho všimnete na výrobku. Vlastnosti výrobku, jeho vzhled a inovace by měly vyvolat emocionální spojení se společností Motorola.

 

Ot. Jaké jsou některé z vašich oblíbených výrobků, které vyvolávají tento druh emocionálního spojení, o kterém mluvíte?

Odp. (David)  Jeden z mých oblíbených je klasická objímající se solnička a pepřenka navržená Albertem Mantillou v roce 2002. Rafinovaně spojuje jednoduchost, účelnost a emoce do jedinečného objektu. Byly prodávány v MOMA (Muzeum moderního umění, pozn. red.).

(Ruben)  Řešení pro rozšířenou a virtuální realitu jsou teď dobré příklady, které vyvolávají takové emocionální spojení. Spotřebitelé nechtějí být omezeni technologií. Čím více je technologie podobná způsobu, jak lidé komunikují, tím silnější citové pouto vytváří. Příklady můžete vidět u našeho smartphonu Moto Z se zaměřením na na doplňky „plug and play“ (bez nutnosti něco sestavovat), které zvyšují přizpůsobení smartphonu potřebám spotřebitelů. Podle stejných zásad jednoduchosti a intuitivnosti designu, který se snadno stane součástí vašeho každodenního života, jsme vyvinuli naše softwarová vylepšení pro smartphony Moto. Dalším skvělým příkladem je řada Moto G, která neustále překvapuje spotřebitele tím, že poskytuje neočekávanou úroveň kvality a designu.

Ot. Jakou roli hraje zákazník v oceněných produktech Red Dot Product Design 2017?

Odp. (David) No, výzkum a zpětné vazby od zákazníků hrají důležitou roli ve vývoji všech našich produktů. Například u ThinkPad X1 YOGA jsme se hodně snažili pochopit praktické potřeby uživatelů. Naši obchodní profesionálové, kteří používají konvertibilní zařízení, nám řekli, že chtějí čistější design klávesnice, takže to v konečném důsledku vedlo k vytvoření zatahovací klávesnice. Chtěli také praktické přesto elegantní řešení pro uložení elektronického pera. Takhle se zrodil ukládací slot na klávesnici.

(Ruben)  Spotřebitelé hrají klíčovou roli v celém procesu. Očekávali, že nastane průlom v zavedené kategorii, která stagnovala, a my jsme měli jasný důkaz, že jejich telefony nedosáhnou plného potenciálu a omezují jejich produktivitu. Během tohoto procesu nám pomohli vylepšit produkt, a jak jsem již zmínil, vždy nás přivést zpět k tomu, co by bylo nejjednodušší a snadno použitelné řešení.

Zatímco koncepce modularity může snadno svést návrháře a konstruktéry z cesty tím, že se pokusí rozdělit telefon na několik samostatných komponentů, klíčem bylo zaměření se na zlepšení zařízení takovým způsobem, že by mohlo být přizpůsobeno neustále se měnícím potřebám spotřebitelů. To je to, co nás dovedlo k jedinému účelu, velmi snadným „plug and play“ modulům nebo doplňkům Moto Mods zaměřeným na zvuk, obraz (zoom a projekce), výdrž baterie nebo prostě osobní styl.

 

Vítězové Red Dot Product Design 2017:

ThinkPad X1 Carbon

ThinkPad X1 Yoga

ThinkPad T470

Lenovo Smart Assistant

Lenovo Smart Storage

ThinkCentre M910 v provedení tower

Monitor ThinkVision P27q

ThinkVision X27q

Bezdrátová myš Think

Moto Mods

Řada Moto Z

 

Vítězové 2016 GOOD Design:

ThinkPad X1 Carbon

ThinkPad X1 Tablet

ThinkPad Yoga 260

YOGA 910

Myš YOGA

IdeaPad 310

IdeaCentre Y900

X1 AIO

27” monitor X1

Dotykový  monitor X1