Lenovo ThinkPad mi poskytuje volnostProfi

Lenovo ThinkPad mi poskytuje volnost

Petr Kašpar je filmař a cestovatel. Takové povolání vyžaduje nejen nervy z oceli a dobrodružného ducha, ale i odpovídající technologie.
Popovídali jsme si tedy s Petrem o tom, jaká zařízení potřebuje, o riziku spojeném s natáčením v Íránu a lehce jsme zabrousili i do pivní kultury Kazachstánu. 

Petr Kašpar se věnuje tvorbě filmů s tematikou extrémních sportů, podílí se na realizaci expedic do Himalájí, Afriky a dalších lokalit a je rovněž konstruktérem filmové techniky. V minulosti spolupracoval např. se společností Microsoft či Škoda Auto, podílel se na produkci řady společenských a reklamních akcí (např. pro společnost Finlandia, Cartier či skupinu Apocalyptica), realizoval několik expedic sportovců do extrémních prostředí a spolupracoval s Českou televizí. Má za sebou natáčení řady dokumentárních snímků a aktuálně spojuje své aktivity se společností Twin Star Film, pro jejíž film Aldabra mmj. navrhl a zkonstruoval speciální 3D techniku.

Rozhovor s Petrem Kašparem

Často cestujete – bez jaké elektroniky už se neobejdete a jak a na co ji používáte?

Neobejdu se bez notebooku a svého telefonu, kamery a hromady externích disků. Jelikož je většina mých cest v současné době pracovních, pak vše, co dělám, se vlastně týká práce a komunikace. Nejsem závislý na elektronice. Respektive – jsem rád za chvíle, kdy tato zařízení mohou být vypnuta, ale těch chvil je teď málo.

Když natáčíme, tak technika a elektronika je v provozu téměř nonstop. Klíčový je notebook. Je to databanka, „vizualizér“ natočeného materiálu, psací stroj chrlící scénáře a popisy scén, střižna, ale také pohodlný komunikátor s domovem a rodinou.

Telefon je na tom podobně. Volání a zasílání zpráv a mailů je však až na druhém místě. Díky filmařským aplikacím se přes něho dívám na scénu, abych měl lepší představu o záběru. Simuluji použití různých objektivů, počítám sekvence pro časosběrná videa, dělám s ním pracovní foto a stále zapisuji nějaké poznámky. Je všude tam, kde nelze vytáhnout notebook.

Při práci na seriálu Ve stopě predátora už je to tak, že kdykoliv mě něco napadne, napíšu si poznámku. Takhle v podstatě i vzniká natáčecí plán. Celý den nebo noc sbírám myšlenky. Když pak třebas přejíždíme v hlučném autě, letíme helikoptérou nebo čekáme na nějaké zvíře a nesmí se mluvit, nechám poznámky přečíst své kolegy. Je to velice pohodlné a efektivní. Teprve pak řešíme podrobnosti.

V neposlední řadě jsou dnes chytré telefony a tablety nedílnou součástí ovládání dronů a jiného kamerového vybavení. Takže kromě nastavení a ovládání má operátor i náhled natáčené scény.

Podle čeho si vlastně elektroniku vybíráte?

Asi nejdůležitější je důvěra ve značku, nejsem totiž člověk pročítající recenze. Prostě dám na důvěru v dobré zpracování. U notebooku je pro mě důležitý výkon, výdrž baterie, vysoké rozlišení monitoru a možnost barevné kalibrace monitoru. Pak jsou aspekty, kterým moc nerozumím, týkající se procesů tam uvnitř. To znamená výkon vs. aplikace využívající jednotlivé složky hardwaru. Ale na to mám bráchu. Koneckonců i jeho poznatky a zkušenosti v oblasti servisu ovlivňují mé nákupy. Zvláště v případě, jde-li o dražší zařízení. Má s tím, jakožto prodejce, velké zkušenosti. Ono to zakoupením nekončí. Ostatní elektroniku vybírám pocitově. Zkrátka aby mi seděla do ruky.

Na co všechno máte notebook Lenovo?

Jak jsem již říkal, notebook je pro mě výrobní a komunikační nástroj. Díky tomu, že dnes disponuji modelem P50, který svojí konfigurací patří k nejvýkonnějším strojům na trhu, mohu na něm dělat v podstatě vše, co potřebuji. A já potřebuji vyrábět filmy! Takže v okamžiku, kdy natočený materiál opouští kameru, tak jeho další život je už v útrobách notebooku. Pak následuje indexování – třídění materiálu, hrubý střih, barevné korekce, tvorba efektů… Prostě celý proces zpracování. Dále je to komunikace, sběr informací, studium, psaní scénářů, práce s fotografiemi, zvukovým záznamem a hudbou. Kromě toho, že jsem filmař, tak mojí druhou profesí je i vývoj a konstrukce speciální filmařské techniky. Takže notebook mi vizualizuje výsledné produkty v CAD programech. Vytvářím modely a výkresy pro další dílčí profese. To je zlomek využití při práci.

Pak jsou ale chvíle, kdy je potřeba si odpočinout. Tady se snažím notebook spíš vypínat. Jsou ale okamžiky, kdy si prostě pustím film nebo hudbu.

Jedna věc je ale pro mě naprosto zásadní: Notebook ThinkPad od Lenovo mi dává volnost. Mohu pracovat kdykoliv a kdekoliv. Dříve jsem byl vázán pouze na studio, teď mám studio stále s sebou. Minimálně v podobě této pracovní stanice. A to je pro mě klíčové. Šetří mi to čas, který raději věnuji rodině.

Když jsme u notebooku – jak by vlastně vypadal takový ideální počítač pro cestovatele?

Sbalitelný do kapsy, nezcizitelný, bez potřeby dobíjení, s neomezenou kapacitou disku, nezničitelný, voděodolný. Odolný proti rozlité kávě, pivu, vínu. Sloužící jako: polštář, prkénko na krájení cibule a tření česneku, cedule pro stopaře, sedačka k ohni, zdroj pro dobíjení telefonu a toustovač. Myslím, že ještě nějaké vlastnosti bych vymyslel, ale tyto považuji za ty nejdůležitější. (smích)

Každopádně co se cestování týká, pak je klíčová nízká hmotnost a výdrž baterie. Nejsem velký příznivec tabletů. Mají často ošmatlaný displej, nestojí samy na stolku ve vlaku nebo v letadle, stále křičí, že mají plnou paměť. A hlavně mi je děti stále berou. Takže ze současné produkce bych si vybral třeba Yogu. Nebo notebook podobných vlastností, ideálně s uživatelsky lehce vyměnitelnou baterií. Já mám ke svému notebooku dvě baterie. Jsem tak schopen v plném výkonu, to znamená při střihu a renderingu filmu, pracovat přes deset hodin, aniž bych musel shánět zásuvku. To je na notebook s 4K displejem, Xeon procesorem a třemi HDD slušný výkon.

Setkal jste se někdy na svých cestách s poruchou notebooku? Jak jste ji řešil?

Ano, dříve se dělo mnoho nepříjemných věcí. Už jsme notebook utopili, rozbili monitor, uvařili zdroj. Takřka vždy to byly mechanické záležitosti způsobené neopatrným zacházením. Většinou jsem si nějak poradil. Když se člověk dostane do civilizace, tak se řešení, někdy i dost kuriózní, najde. Já s sebou vždy vozím náhradní systémový SSD disk. To je asi to nejdůležitější, protože data jsou většinou na externích discích. Od té doby, co mám ThinkPad, tak se tyto věci nedějí. Jednak si dávám mnohem větší pozor. Nerad bych o tuto drahou mašinku přišel, a pak je konstrukce tohoto notebooku na jiné úrovni než stroje před tím.

Často se pohybujete v exotických prostředích – vzpomenete si na asi nejnáročnější místo, kde jste musel operovat?

Každé místo bylo a je něčím specifické. Náročných situací v horách, v džungli i na pouštích bylo hodně. V roce 2007 jsme bojovali o život v horách západní Etiopie. Tenkrát jsem poprvé myslel na to, že se domů nevrátím. Byly ale i kuriózní okamžiky, jako cesta do Indie, kam jsme jeli po vlastní ose. Z expedice jsem přes satelitní terminál odbavoval reportáže pro Českou televizi. V Íránu, kousek za Teheránem, jsem vybalil nádobíčko a snažil jsem se odeslat sestříhanou reportáž z cesty. To jsem ale netušil, že kravín kousek od nás nebyl naplněn dobytkem, ale byla to nějaká tajná vojenská základna. Reakce mužů v uniformách přišla téměř okamžitě. Špionáž je v Íránu dost těžce trestána. (smích)

Naopak při natáčení filmu 3D Aldabra byla veškerá technika vystavena brutálnímu vlivu prostředí ostrova uprostřed Indického oceánu. Všude sůl a písek. Takže jsme byli rádi, že jsme vůbec dotočili. A takto bych mohl pokračovat.

Dnes je situace jiná než třeba před deseti lety. Technika je dostupná, v podstatě kdekoliv se dá nějak nabíjet. Internet a GSM je i v místech, kde by to člověk nečekal. Už ani vysoké hory nejsou takový oříšek jako dříve. Vše je menší, výkonnější. Mechanické součásti jako HDD a různé mechaniky se již nepoužívají. Ne že by toho dobrodružství ubývalo, to ne. Jen je technika buď odolnější, nebo spadá do kategorie spotřebního materiálu.

Co vlastně používáte za software na natáčení, střih a postprodukci?

Téměř vše nyní dělám v Adobe. Má to několik důvodů. Jednak Adobe Premiere již dlouho umí zpracovávat data z filmových kamer RED a pak je to úžasný a propracovaný balík nástrojů. Jednotlivé programy mi umožňují komplexní práci se střihem a výrobou výsledného díla. After FX na animace, efekty atd. Audition mi zajišťuje všechny základní operace se zvukovým záznamem, pokud mi jej nezpracovává kolega. Pak samozřejmě Photoshop s Ilustrátorem pro zpracování fotografií a grafických podkladů. V podstatě jediné, co nedělám v Adobe, je grading. Nejsem na tuto činnost odborník, ale když je třeba, pak na tento proces je dle mého soudu nejlepší aplikace, resp. celé řešení DaVinci Resolve.

Momentálně natáčíte v Kazachstánu, kde je – na asijskou zemi – překvapivé množství druhů piva. Už jste stihl ochutnat?

Nějaké vzorky již proběhly. (smích)

Co musí ThinkPad vydržet?

  • MECHANICKÁ ODOLNOST
    18 otřesů způsobených velkým zrychlením a opakovanými vibračními otřesy
  • TEST ODOLNOSTI VŮČI PÍSKU
    Vystaveny křemennému prachu (síto se 140 oky na palec o velikosti 106 μm) po dobu 6 hodinových cyklů
  • VLHKOST
    Testovány při 91-98% vlhkosti při teplotě 20 °C až 60 °C
  • TEPLOTNÍ ŠOK
    Kolísání teploty mezi -20 °C a +60 °C během 3 cyklů po 2 hodinách