O 100 milionů ThinkPadů později

31. 1. 2015 | 7

Když jsem před bezmála 20 lety přebíral zodpovědnost za design ThinkPad, byla to pro mě pocta, ale zároveň se dostavily obavy. Pocta proto, že se jedná o pravděpodobně nejúspěšnější design v historii IBM, obavy z naprosto stejného důvodu. Po prvním setkání s ThinkPadem a jeho designem od Richarda Sappera jsem cítil obrovský respekt. Je totiž těžké nechovat respekt ke kterémukoliv výtvoru, který Richard za posledních 60 let navrhl. IBM totiž vytvořila počítačový design, který představoval mnohem víc než jen korporátní vzorec stejnorodosti. Z historického hlediska vytvořila IBM hned několik revolučních designů, ale ke konci 80. let se společnost zřejmě zaměřovala spíše na estetickou neutralitu (pro jasnou příslušnost ke značce) než skvělý design. Mnohé z jejich designů mi připomněly nenásilný béžový koberec, který realitní makléř umístí do domu, aby se snadněji prodal. Osobně jsem se vždy více zajímal o design, skrze který je možné dosáhnout dramatického a moderního pocitu nadčasové kvality. ThinkPad toto v den svého uvedení nabízel. Sapperův design inspirovaný krabičkou Bentó byl skvělý. Teď bylo na mě, abych se svým kreativním plánem zajistil, že původní design nikdo nezničí.

Propojení s designem Bentó je i po 100 milionech ThinkPadů stále s námi

Propojení s designem Bentó je i po 100 milionech ThinkPadů stále s námi

Rychle jsem poznal, že IBM nepotřebovala neustále znovuobjevovat design ThinkPadu. Změna pro změnu se mi zdála povrchní. Na druhou stranu jsme měli Sapper a já touhu design stále zdokonalovat. Pro marketingové manažery, kteří se stále snaží prodávat něco nového, je to asi radikální představa, ale nám to dávalo smysl. Nakonec je to stejný princip, který dodržuje Porsche se svou ikonou 911 už po desítky let. Tento přístup zajistil značce 911 obrovskou hodnotu a vytvořil z ní silný kult. To samé jsem chtěl dokázat s ThinkPadem. Přijmout filozofii evolučního zdokonalování v technologickém odvětví, které se neustále mění, se pro mnohé zdálo být nesmyslné, ale prokázali jsme znovu a znovu, že to může fungovat.

Vezmu si jedno černé s červenou hlavicí řadící páky

Vezmu si jedno černé s červenou hlavicí řadící páky

O 100 milionů ThinkPadů později se ThinkPad stal ikonou odvětví výpočetní techniky. Představuje zlatý standard kvality a účelného designu, se kterým jsou ostatní srovnáváni. Možná bych mu měl začít říkat „černý standard“? Žádná jiná počítačová společnost na světě nepřijala tak radikální evoluční filozofii nebo se nesnažila kopírovat podstatu svého unikátního designu. ThinkPad je opravdový originál, který dávno překonal pouhý název značky. Design a značka ThinkPad se staly synonymy. Pamatuje si někdo, jak vypadaly notebooky naší konkurence před 20 lety? A zajímá to vůbec někoho? Nemyslím si.

„Eve“, přezdívka, kterou dostal oficiálně 100miliontý ThinkPad, je současným ztělesněním toho, co ThinkPad znamená. Vzdává hold svému původu, přitom míří do budoucnosti. X1 Carbon, jakož i ostatní ThinkPady, stále vyčnívá na trhu zaplaveném stejnými produkty bez nápaditosti.

David Hill

Kdo je David Hill? David Hill je již po téměř dvě dekády hlavním designerem ThinkPadů, v současnosti zastává oficiálně pozici viceprezidenta korporátní identity a designu Lenovo. Více o Davidovi na jeho webu.

Přeloženo, zdroj: Lenovo Blog

Odpovědět naPetr Vones Zrušit odpověď

comment-avatar

Informace: Žádné osobní údaje nejsou povinné! Povinný je pouze text komentáře.


Související příspěvky