Řešení nekonečných problémů s Wi-Fi (nejen) na ThinkPadu X220

29. 9. 2014 | 32

Jsem značně ortodoxní fanda klasických ThinkPadů, svou X220 považuji za evoluční ThinkPad špičku, jsem jí ochotný prominout i některé nedostatky… Přes co ale nejede vlak, jsou nekonečné problémy s Wi-Fi. Neustálé a nekonečné závady, které vám zaručeně vyvaří krev. Nepomáhají žádné oficiální ovladače, různá pořadí kdy restartovat, kdy nainstalovat jakou komponentu… Pokud máte podobné problémy také, zkusím vám pomoci tuto nekonečnou otravnost vyřešit.

Se zmíněnými problémy jsem se setkal na několika specifických přístupových bodech (různé domácnosti), nezáleželo zde na modelu ThinkPadu (X220, X1 Carbon, E135 i T540p) a ani na operačním systému (W7, W8). Jediné společné body byly obecně novější ThinkPady s Wi-Fi kartou Intel. Na tomto problému je nejkurióznější, že Wi-Fi fungovala na všech ostatních zařízeních bez problému (smartphony, ostatní notebooky, tablety či desktopy), zatímco v ten samý okamžik mi ThinkPad vykazoval žlutý vykřičník na ikoně bezdrátových sítí.

Intel se v druhé polovině roku 2016 rozhodl změnit politiku „vnucování“ aplikace PROSet. Tu nově obsahují všechny standardně dostupné ovladače, které lze stáhnout přes stránku podpory Intelu. „Čisté“ ovladače jsou ke stažení pouze na speciální stránce pro administrátory a korporace. V rámci této změny jsme připravili nový návod, který je přístupný v tomto odkazu.

Jak se problém projevuje? Za ten rok a půl, co s modely X220 pracuji, jsem se setkal snad se všemi možnými diagnózami. Problémy jsem měl prakticky od začátku na obou X220, shodně vybavenými Wi-Fi kartami Intel Centrino N-6205.

Pokusím se zkráceně uvést několik možných diagnóz:

– na ostatních zařízeních funguje Wi-Fi bez problému, zatímco na ThinkPadu:

  • Wi-Fi modul po zapnutí počítače běží, ale vůbec se nepřipojí, a to ani manuálně
  • Wi-Fi modul po zapnutí počítače běží, připojí se, ale proces se zasekne na identifikaci sítě (žlutý vykřičníček / točící se modré kolečko, znázorňující proces připojování)
  • Wi-Fi modul naskočí, spojení je stabilní několik sekund a poté vypadne, znova se nelze připojit
  • Wi-Fi modul naskočí, spojení je stabilní několik sekund, poté vypadne, chvíli se nic neděje, poté se počítač připojí znovu, a zase po několika vteřinách šlus
  • Wi-Fi naskočí, připojí se, poté se ale začne síť tvářit jako „neznámá síť“ a je vymalováno
  • počítač se po zapnutí tváří, že v něm žádná Wi-Fi karta nainstalovaná není

Máte podobný, dlouhotrvající problém? Na diskusních fórech Lenova lze vláken s podobnými stížnostmi najít nespočet. Pokud se problém bohužel týká i vás, určitě jste zkusili stáhnout ovladače přímo ze serveru podpory Lenovo (buď skrze prohlížeč, či program ThinkVantage System Update). Problémy to nejspíše nevyřešilo (v mém případě nepomohly oficiální ovladače na žádném ThinkPadu). Mně osobně se ale poměrně „osvědčila“ metoda stáhnout ovladač přímo ze stránky Intelu. Po zvolení vašeho typu síťové karty se ale objeví mnoho souborů, ve kterých je třeba vybrat „ten správný“. Zde je důležité zvolit soubor, který obsahuje pouze a jen samotný ovladač, nikoliv žádný dodatkový software (PROSet, My Wi-Fi atd.).

Tato metoda s nejvyšší pravděpodobností odstraní všechny doposud uložené Wi-Fi sítě, včetně jejich specifických nastavení (hesla, typ zabezpečení atd.)!

  1. Zjistěte si model Wi-Fi karty Intel, kterou máte v počítači nainstalovanou (nejjednodušeji přes klasického Správce zařízení, např. právě Intel Centrino Advanced N-6205).
  2. Přejděte na stránku https://downloadcenter.intel.com/default.aspx, kde v seznamu nabídek zvolte vaši Wi-Fi kartu.
    intel1
  3. Otevře se seznam s různými ovladači. Zvolte si vaši verzi operačního systému a nejnovější verzi ovladače (v době psaní článku 17.1.0). Pro naše potřeby hledáme soubor Intel PROSet/Wireless Software and Drivers for Windows.
    Intel2
  4. V seznamu souborů ke stažení vyberte soubor s koncovkou „Ds64.exe“ či „Ds32.exe“ (v závislosti na vaší verzi Windows). Koncovka „Ds“ znamená, že instalátor obsahuje pouze ovladač a žádné dodatkové programy).
    Intel3
  5. Instalace staženého souboru a restart.
  6. Pokud instalace nepomohla, doporučuji manuálně odinstalovat doplňkové aplikace od Intelu, které jste mohli mít nainstalované už dříve (např. již zmíněný PROSet Wireless, PROSet Enterprise atd.) a nainstalujte stažený soubor znovu.

Před časem jsem se zabýval potížemi s Wi-Fi na ThinkPadu T41. Kdo by čekal, že klíčem je chyba na ovladači Ethernetu? Více zde.

Nepopírám, že software PRO/Set Wireless a s ním spojené programy mohou být velice užitečné, pokud ale notebook používáte mimo firemní síť a pro čistě soukromé účely, dají se podle mě bez problému oželet. Zmiňuji to zde zejména proto, že i jejich instalace dovedla na mém notebooku Wi-Fi pěkně rozházet.

Pokusně jsem nainstaloval také ThinkVantage Access Connections. Jeho instalace neměla na funkčnost Wi-Fi žádný vliv. Pokud jste na tento program zvyklí, určitě není třeba jej opouštět.

Problémy s Wi-Fi mě provází prakticky už od prvního ThinkPadu, který jsem získal. Asi osud. Řešení jsem hledal poměrně dlouho a tohle je skutečně jediná metoda, která se mi osvědčila na všech modelech, testovacích kouscích nevyjímaje. Přes to všechno ale stejně netuším, kde je problém. Proč mají ThinkPady problémy s připojením na některých místech, v určitou (náhodnou) dobu? Proč Wi-Fi může dvě hodiny bez problému fungovat, a pak zčistajasna vypadnout? Na tyto otázky nejspíše nikdy nenajdu odpověď. Rozhodně ani nikomu nedoporučuji se o to pokoušet. Třeba jenom neumím hledat, ale ani po přečtení stovek vláken na internetových diskusích jsem funkční řešení nenašel.

Jaké máte zkušenosti s Wi-Fi na ThinkPadu? Doufám, že veskrze kladné… Těšíme se na vaše názory!

Odpovědět naPetr Vones Zrušit odpověď

comment-avatar

Informace: Žádné osobní údaje nejsou povinné! Povinný je pouze text komentáře.


Související příspěvky